LinkedIn® is meer dan ooit in beweging. Het platform blijft zichzelf heruitvinden, worstelt met het misbruik en fake gedrag en zoekt naarstig naar manieren om dat waardevolle platform te blijven waar veel van de leden van houden. Net zoals vorig jaar delen we bij Winger Academy onze visie op de trends die we voor 2025 verwachten.
In 2024 zagen we al de opkomst van hyperpersoonlijke marketing en de integratie van AI. Maar wat staat ons te wachten in het komende jaar?
Laten we kijken naar de zeven belangrijkste trends voor LinkedIn® die wij in 2025 verwachten en ontdekken wat dit voor jou kan betekenen.
1. Power to the People 2.0
We zien al een paar jaar een duidelijke verschuiving: individuele profielen krijgen meer zichtbaarheid en engagement dan bedrijfspagina’s. Scroll nu door je newsfeed en denk de advertenties weg. Je zal merken dat de meeste organische content van personen komt en dit verschil wordt alleen maar groter. Het algoritme speelt hierin een sleutelrol door content van personen prioriteit te geven boven die van bedrijven omdat ze merken dat dit is wat de leden willen zien.
Wat betekent dit voor bedrijven?
Bedrijfspagina’s zullen strategischer moeten inzetten op:
Kans voor bedrijven: Geef medewerkers ondersteuning om actiever te zijn op LinkedIn®. Zorg voor de gouden driehoek van merkassociatie. Hun succes straalt af op jouw merk en op jouw bedrijfspagina.
De gouden driehoek van merkassociatie:
2. Personal Branding 2.0
Van sales branding tot recruiter branding: LinkedIn® draait meer dan ooit om mensen. Professionals worden zich steeds bewuster van hun persoonlijke merk en hoe dat hun carrière beïnvloedt en het bedrijf kan versterken.
Voor C-level executives betekent dit:
Voor recruiters betekent dit:
Voor sales mensen betekent dit:
Waarom? Mensen doen zaken met mensen, en personal branding wordt een cruciale factor om als persoon én bedrijf vertrouwen te winnen en langdurige relaties op te bouwen.
3. Posten 2.0: Van content naar verhalen
Een post schrijven is al een uitdaging, maar een boeiend verhaal creëren is nog moeilijker. Storytelling wordt dé meest onderschatte vaardigheid in 2025.
Een post informeert, maar een verhaal:
Wil je opvallen? Leer hoe je jouw boodschap in een meeslepend verhaal giet.
LinkedIn® is de perfecte plek om storytelling te omarmen en jezelf te onderscheiden.
4. Gesuggereerde content: Laat je inspireren door onbekenden
LinkedIn® volgt het voorbeeld van andere sociale platforms door gesuggereerde content prominenter te maken.
Wat is gesuggereerde content?
Content die aansluit bij jouw interesses, maar afkomstig is van mensen buiten je netwerk. Een recent gelanceerde videofeed is hier een goed voorbeeld van. Eerst lijkt deze content irrelevant, maar hoe meer je kijkt en reageert, hoe slimmer het algoritme wordt. Dit creëert nieuwe kansen om onbekende volgers te bereiken met jouw educatieve content.
5. Lokale educatieve “short form” video’s: Een nieuwe opportuniteit!
Video blijft groeien, maar 2025 wordt het jaar waarin educatieve video’s in de moedertaal echt zullen doorbreken.
Er is al een overvloed aan Engelstalige content, maar de vraag naar lokale video’s groeit. Bedrijven die inspelen op deze trend, zullen:
Tip: Zet in op korte, krachtige video’s die meerwaarde bieden. 30 seconden à 1 minuut maximum en vergeet niet te ondertitelen voor optimaal mobiel gebruik.
5. Lokale educatieve “short form” video’s: Een nieuwe opportuniteit!
Video blijft groeien, maar 2025 wordt het jaar waarin educatieve video’s in de moedertaal echt zullen doorbreken.
Er is al een overvloed aan Engelstalige content, maar de vraag naar lokale video’s groeit. Bedrijven die inspelen op deze trend, zullen:
Tip: Zet in op korte, krachtige video’s die meerwaarde bieden. 30 seconden à 1 minuut maximum en vergeet niet te ondertitelen voor optimaal mobiel gebruik.
6. AI wordt slimmer en bruikbaarder
De AI-oplossing van LinkedIn® was in 2024 vaak nog teleurstellend. De kwaliteit van gegenereerde teksten liet te wensen over, en veel tools waren onbetaalbaar voor kleinere bedrijven. In 2025 verwachten we echter een doorbraak: slimmere, kwalitatievere AI-functionaliteiten.
Voorbeelden:
De uitdaging? Veel van deze tools zijn nu nog voorbehouden aan de duurdere abonnementen. Hopelijk breidt LinkedIn® deze uit naar een breder publiek al vrees ik daarvoor omdat ze daarmee een argument in handen hebben om duurdere premiums te verkopen.
Mijn originele post
AI verbetert mijn post
De door AI herwerkte post
7. Toename van de vraag naar nieuwe skills bij nieuwe medewerkers: Posting, Blogging en Vlogging
Met al deze trends zullen bedrijven in 2025 op zoek gaan naar medewerkers die uitblinken in het creëren van content. Social media management is nu al een van de meest gevraagde skills in marketing, en dat zal alleen maar toenemen.
De nieuwe generatie werknemers brengt frisse ideeën en ervaringen mee van andere platformen, terwijl ervaren medewerkers zorgen voor dat extra vleugje bewezen formules en expertise. De sleutel tot succes? Een mix van jong talent en ervaring.
Conclusie
De trends die we voorspellen bieden kansen voor professionals en bedrijven om zich te onderscheiden en de groei op LinkedIn® te versnellen.
Wil je deze trends niet alleen vanop een afstandje in de gaten houden, maar er ook optimaal gebruik van maken?
Dan zijn hier enkele concrete actiepunten om alvast mee aan de slag te gaan:
Bij Winger Academy kijken we ernaar uit om deze ontwikkelingen op de voet te volgen en jou te helpen om het beste uit jouw LinkedIn®-strategie te halen.
Wij wensen jullie prettige eindejaarsfeesten toe!
Cheers op 2025! 🚀