Dé LinkedIn® trends voor 2025

Author:

Tom Baeten
december 18, 2024

LinkedIn® is meer dan ooit in beweging. Het platform blijft zichzelf heruitvinden, worstelt met het misbruik en fake gedrag en zoekt naarstig naar manieren om dat waardevolle platform te blijven waar veel van de leden van houden. Net zoals vorig jaar delen we bij Winger Academy onze visie op de trends die we voor 2025 verwachten.

In 2024 zagen we al de opkomst van hyperpersoonlijke marketing en de integratie van AI. Maar wat staat ons te wachten in het komende jaar?

Laten we kijken naar de zeven belangrijkste trends voor LinkedIn® die wij in 2025 verwachten en ontdekken wat dit voor jou kan betekenen.

1. Power to the People 2.0

We zien al een paar jaar een duidelijke verschuiving: individuele profielen krijgen meer zichtbaarheid en engagement dan bedrijfspagina’s. Scroll nu door je newsfeed en denk de advertenties weg. Je zal merken dat de meeste organische content van personen komt en dit verschil wordt alleen maar groter. Het algoritme speelt hierin een sleutelrol door content van personen prioriteit te geven boven die van bedrijven omdat ze merken dat dit is wat de leden willen zien.

Wat betekent dit voor bedrijven?
Bedrijfspagina’s zullen strategischer moeten inzetten op:

  • Teambranding: directieleden, management en medewerkers helpen hun persoonlijke merken te versterken en ontzorgen door visuals, teksten en kant-en-klare content aan te bieden.
  • Gerichte advertenties: Om belangrijke boodschappen alsnog effectief bij het juiste publiek te krijgen zullen bedrijven moeten inzetten op betaalde advertenties. Hoe gerichter de doelgroep, hoe succesvoller je campagne.
  • Premium bedrijfspagina’s: Deze nieuwe premium-optie kan een boost geven aan de zichtbaarheid van jouw pagina. Bovendien krijg je er handige features bovenop waarbij je bezoekers je van je pagina automatisch kan uitnodigen.

Kans voor bedrijven: Geef medewerkers ondersteuning om actiever te zijn op LinkedIn®. Zorg voor de gouden driehoek van merkassociatie. Hun succes straalt af op jouw merk en op jouw bedrijfspagina.

De gouden driehoek van merkassociatie:

2. Personal Branding 2.0

Van sales branding tot recruiter branding: LinkedIn® draait meer dan ooit om mensen. Professionals worden zich steeds bewuster van hun persoonlijke merk en hoe dat hun carrière beïnvloedt en het bedrijf kan versterken.

Voor C-level executives betekent dit:

  • Het menselijker maken van hun eigen merk én dat van hun organisatie.
  • Authentiek leiderschap tonen via posts en interacties.

Voor recruiters betekent dit:

  • Tonen waar ze voor staan en wat hun waarden zijn.
  • Momenten binnen het bedrijf delen, van de on-boarding tot de teambuilding
  • Ervaringen van andere kandidaten delen.

Voor sales mensen betekent dit:

  • Je kennis en expertise delen. Toon dat je een expert in je materie bent. Het plant vertrouwen in het hoofd van je doelgroep.
  • Uitblinkt in onvoorwaardelijk netwerken.
  • Klantenmomenten en successen deelt.

Waarom? Mensen doen zaken met mensen, en personal branding wordt een cruciale factor om als persoon én bedrijf vertrouwen te winnen en langdurige relaties op te bouwen.

3. Posten 2.0: Van content naar verhalen

Een post schrijven is al een uitdaging, maar een boeiend verhaal creëren is nog moeilijker. Storytelling wordt dé meest onderschatte vaardigheid in 2025.

Een post informeert, maar een verhaal:

  • Begeestert.
  • Blijft hangen.
  • Maakt impact.

Wil je opvallen? Leer hoe je jouw boodschap in een meeslepend verhaal giet.
LinkedIn® is de perfecte plek om storytelling te omarmen en jezelf te onderscheiden.

4. Gesuggereerde content: Laat je inspireren door onbekenden

LinkedIn® volgt het voorbeeld van andere sociale platforms door gesuggereerde content prominenter te maken.

Wat is gesuggereerde content?
Content die aansluit bij jouw interesses, maar afkomstig is van mensen buiten je netwerk. Een recent gelanceerde videofeed is hier een goed voorbeeld van. Eerst lijkt deze content irrelevant, maar hoe meer je kijkt en reageert, hoe slimmer het algoritme wordt. Dit creëert nieuwe kansen om onbekende volgers te bereiken met jouw educatieve content.

5. Lokale educatieve “short form” video’s: Een nieuwe opportuniteit!

Video blijft groeien, maar 2025 wordt het jaar waarin educatieve video’s in de moedertaal echt zullen doorbreken.

Er is al een overvloed aan Engelstalige content, maar de vraag naar lokale video’s groeit. Bedrijven die inspelen op deze trend, zullen:

  • Met een nieuw soort behapbare content binnen hun netwerk nieuw bereik genereren.
  • Nieuwe volgers aantrekken doordat hun video’s gesuggereerd worden aan mensen buiten hun netwerk.

Tip: Zet in op korte, krachtige video’s die meerwaarde bieden. 30 seconden à 1 minuut maximum en vergeet niet te ondertitelen voor optimaal mobiel gebruik.

5. Lokale educatieve “short form” video’s: Een nieuwe opportuniteit!

Video blijft groeien, maar 2025 wordt het jaar waarin educatieve video’s in de moedertaal echt zullen doorbreken.

Er is al een overvloed aan Engelstalige content, maar de vraag naar lokale video’s groeit. Bedrijven die inspelen op deze trend, zullen:

  • Met een nieuw soort behapbare content binnen hun netwerk nieuw bereik genereren.
  • Nieuwe volgers aantrekken doordat hun video’s gesuggereerd worden aan mensen buiten hun netwerk.

Tip: Zet in op korte, krachtige video’s die meerwaarde bieden. 30 seconden à 1 minuut maximum en vergeet niet te ondertitelen voor optimaal mobiel gebruik.

6. AI wordt slimmer en bruikbaarder

De AI-oplossing van LinkedIn® was in 2024 vaak nog teleurstellend. De kwaliteit van gegenereerde teksten liet te wensen over, en veel tools waren onbetaalbaar voor kleinere bedrijven. In 2025 verwachten we echter een doorbraak: slimmere, kwalitatievere AI-functionaliteiten.

Voorbeelden:

  • Profieloptimalisatie en contentcreatie: AI die helpt bij het schrijven en finetunen van content.
  • Leadgeneratie via Sales Navigator: Voor Advanced-gebruikers wordt de Lead IQ-feature een onmisbare tool.
  • Zoekoptimalisatie voor recruiters en snelle scanning op basis van de profielinhoud van potentiële kandidaten.

De uitdaging? Veel van deze tools zijn nu nog voorbehouden aan de duurdere abonnementen. Hopelijk breidt LinkedIn® deze uit naar een breder publiek al vrees ik daarvoor omdat ze daarmee een argument in handen hebben om duurdere premiums te verkopen.

Mijn originele post

AI verbetert mijn post

De door AI herwerkte post

7. Toename van de vraag naar nieuwe skills bij nieuwe medewerkers: Posting, Blogging en Vlogging

Met al deze trends zullen bedrijven in 2025 op zoek gaan naar medewerkers die uitblinken in het creëren van content. Social media management is nu al een van de meest gevraagde skills in marketing, en dat zal alleen maar toenemen.

De nieuwe generatie werknemers brengt frisse ideeën en ervaringen mee van andere platformen, terwijl ervaren medewerkers zorgen voor dat extra vleugje bewezen formules en expertise. De sleutel tot succes? Een mix van jong talent en ervaring.

Conclusie

De trends die we voorspellen bieden kansen voor professionals en bedrijven om zich te onderscheiden en de groei op LinkedIn® te versnellen.

Wil je deze trends niet alleen vanop een afstandje in de gaten houden, maar er ook optimaal gebruik van maken?

Dan zijn hier enkele concrete actiepunten om alvast mee aan de slag te gaan:

  1. Optimaliseer persoonlijke profielen: Help je medewerkers om hun LinkedIn®-profiel te versterken en te gebruiken als een krachtig branding- en netwerkinstrument of maak gebruik van onze dienstverlening.
  2. Investeer in educatieve videocontent: Begin met korte, krachtige video’s in de moedertaal die inspireren en informeren. Vergeet niet te ondertitelen voor mobiele gebruikers!
  3. Train en oefen storytelling: Ga verder dan feitelijke posts en deel verhalen die resoneren, inspireren en blijven hangen.
  4. Boost personal branding: Moedig sales, recruiters en leidinggevenden aan om authentieke, waardevolle content te delen en op een menselijke manier te verbinden met hun connecties en volgers. Geen tijd? Schakel dan een paar van onze vleugels in.
  5. Zet in op strategisch adverteren: Laat je advertentiekanon in de kast en maak gebruik van gerichte campagnes. Schakel ons in om dankzij deze tool te tracken wie doorklikt naar jouw website en redirect deze bezoekers in concrete vervolgacties.
  6. Investeer in nieuwe skills: Plan een opleiding en zorg dat je team getraind is in het creëren van content zoals blogs, posts en vlogs, zodat ze de verhalen van jouw bedrijf naar buiten kunnen brengen.

Bij Winger Academy kijken we ernaar uit om deze ontwikkelingen op de voet te volgen en jou te helpen om het beste uit jouw LinkedIn®-strategie te halen.

Wij wensen jullie prettige eindejaarsfeesten toe!

Cheers op 2025! 🚀

Reading material or learning material? Food for thought!

Zo maak je posts die je volgers wél lezen

Zo maak je posts die je volgers wél lezen

Je staart naar een leeg scherm, de cursor knippert ongeduldig, en je hoofd is net zo leeg als die LinkedIn®-post waar je aan moet beginnen. Been there, done that! Geen stress – na dit artikel wordt schrijven niet alleen makkelijker, maar ook een stuk leuker… De basis:...

Lees meer
Follow us on Social Media