Nu 2024 voor de deur staat, kunnen we op basis van het voorgaande jaar concluderen dat het landschap van LinkedIn® dynamischer is dan ooit. De nieuwe features vlogen ons het voorbije jaar weer om de oren. Sommige functies werden afgevoerd naar het ‘feature kerkhof’.
Vorig jaar omarmde LinkedIn® vooral de artificiële intelligentie technologie en lanceerde het verschillende integraties op het platform. Verder viel ons de opkomst van korte video’s op en werd employee advocacy (ambassadeurschap) een noodzaak in verkoop, marketing en werving.
Ontdek hier het gesprek met Jo Deferm over de trends voor 2023. Kwamen onze voorspellingen uit?
In 2024 zal bij LinkedIn® alles draaien om de fusie van geavanceerde technologie met een hyperpersoonlijke toets.
We zullen getuige zijn van een verschuiving naar hyperpersoonlijke content en communicatie en daaraan gelinkt een diepgaande aanpak van het opbouwen van relaties dat verder gaat dan alleen maar digitaal netwerken.
Hulp nodig?
Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren je LinkedIn® bedrijfspagina en profiel om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn®-content die echt scoort.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn® features?
🔥 Abonneer je dan op mijn maandelijkse nieuwsbrief op LinkedIn®
🔥 Volg onze Winger Academy company page
🔥 Volg mij of connecteer met mij en klik op de 🔔 in de rechterbovenhoek op mijn profiel
🔥 Contacteer ons als je meer wil weten over onze opleidingen en diensten
Dit zijn de 5 LinkedIn® trends
die ik voorspel voor 2024:
1.
Verhoogde Focus op AI en Automatisering:
Bedrijven zullen AI blijven gebruiken om de voorkeuren van hun doelgroep te begrijpen, voorbereidende en onderzoekend werk te verrichten en routinetaken te automatiseren. Deze trend sluit aan bij de groeiende behoefte aan efficiëntie in LinkedIn®-strategieën, met name bij contentcreatie en doelgroepanalyse.
Wij benadrukken echter dat wij het vooruitplannen van content toejuichen maar TEGEN het gebruik van datascrapers en automatisatietools zijn op het platform. Dit is in strijd met de privacywetgeving, de GDPR wetgeving en de user policy van LinkedIn® die onherroepelijk profielen blokkeert wanneer ze betrapt worden.
En bovendien deontologisch onverantwoord. Los van het feit dat je een lage responsratio krijgt en 95% van de mensen die je benadert nooit meer terugziet.
2.
Strategisch Platformgebruik:
Marketeers zullen zich richten op platforms die de beste ROI leveren, waarbij LinkedIn® een sleutelrol speelt voor op maat gemaakte content en strategisch netwerken, vooral in professionele en B2B-contexten.
Een ‘less is more politiek’ dringt zich door de wildgroei aan platformen voor veel bedrijven op wanneer je voor kanaal exclusieve content wil gaan.
3.
SEO strategie voor je LinkedIn®:
Ik voorspel dat de zoekmotor van LinkedIn® alsmaar meer gaat worden ingezet voor het zoeken naar relevante personen, bedrijven maar vooral ook naar relevante content. Ondertussen kan je sinds 2018 op basis van trefwoorden naar bijdragen van anderen zoeken. Deze feature is echter tot op vandaag nog voor vele LinkedIn® leden onbekend terrein. Hij biedt nochthans de mogelijkheid om op een zeer efficiënte manier op zoek te gaan naar relevante content. Zeker wanneer je de zoekfunctie combineert met boolean search.
Je ziet op andere platformen en bij jongere generaties dat zoeken op sociale media naar relevante contentgebruikelijk is. Naar goede gewoonte waait het dan na een tijdje over naar LinkedIn®…
Smile you’re on camera 🙂
4.
Hyperpersonalisatie:
Voorbij de basispersonalisatie zal er een verschuiving zijn naar Conversational Based Marketing en Account Based Marketing. Deze benadering vereist een dieper begrip van individuele behoeften en voorkeuren, het op maat maken van inhoud en interacties op LinkedIn® voor specifieke publiekssegmenten.
Conversational marketing is een krachtige strategie waarmee bedrijven op een persoonlijk niveau met hun klanten kunnen communiceren. Door gebruik te maken van de LinkedIn® chat en en het engagement op de eigen content kunnen bedrijven waardevolle relaties opbouwen met hun (potentiële) klanten, wat leidt tot een diepere betrokkenheid en loyaliteit.
Bij Account Based Marketing (ABM) bepaal je vooraf welk specifiek bedrijf of welke groep bedrijven je gaat benaderen met op maat gemaakte sales- en marketingcampagnes. Met deze campagnes richt je je op de persoonlijke behoeftes van jouw specifieke (potentiële) klant.
5.
De Behoefte aan Authenticiteit:
Met de opkomst van door AI gegenereerde inhoud is er een groeiende vraag naar authentieke menselijke interacties. Gebruikers zullen steeds meer op zoek gaan naar oprechte, authentieke content en connecties op LinkedIn®, en onderscheid maken tussen de voor 100% AI gegenereerde berichten en die gemaakt door echte mensen.
2024 belooft opnieuw een boeiend jaar te worden. Wij hopen bij Winger Academy oprecht dat het een jaar wordt waarbij de bots en automatisatietools op het platform worden geweerd, dat de kwaliteit van onze newsfeed nog verder zal verbeteren en het bereik van de content evenredig verdeeld zal worden over de leden en dat er voldoende aandacht zal worden geschonken aan écht en authentiek engagement. Het zal de kwaliteit van het platform ten goede komen.
Cheers op 2024!