De verschillen tussen professionele en algemene sociale netwerken worden steeds duidelijker. Terwijl X (Twitter, jeweetwel) zowel wereldwijd als lokaal terrein verliest, blijft LinkedIn® verder bouwen aan haar unieke positie als hét platform voor professionele netwerking, personal branding, rekrutering, social ambassadorship en social selling. Voor wie nu nog twijfelt waar te investeren in online zichtbaarheid, wordt de keuze steeds vanzelfsprekender.
En de consequenties van een verkeerde keuze steeds groter.
Hulp nodig?
Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren je LinkedIn® bedrijfspagina en profiel om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn®-content die echt scoort.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn® features?
🔥 Abonneer je dan op mijn maandelijkse nieuwsbrief op LinkedIn®
🔥 Volg onze Winger Academy company page
🔥 Volg mij of connecteer met mij en klik op de 🔔 in de rechterbovenhoek op mijn profiel
🔥 Contacteer ons als je meer wil weten over onze opleidingen en diensten
X verliest terrein
Uit de Europese Digital Services Act Transparency Reports blijkt dat X de afgelopen tijd in Nederland ongeveer 890 000 gebruikers verloor. In België gaat het zelfs om 1,1 miljoen gebruikers minder in het laatste anderhalf jaar. Goed een derde van het totaal.
Concreet gaat het hier dus om 2 miljoen potentiële connecties, klanten én kansen die voorgoed verdwenen zijn voor professionals die daar aan hun netwerk bouwen.
Die achteruitgang weerspiegelt een bredere internationale trend: afbrokkelend vertrouwen, toegenomen polarisatie en het verdwijnen van relevantie voor professionals. De veranderingen in eigenaarschap en beleid hebben ook bijgedragen aan het afhaken van actieve gebruikers.
De cijfers tonen aan dat het platform zijn momentum aan het verliezen is, zeker bij het professioneel publiek. Minder engagement, minder bereik, en vooral: minder vertrouwen.
LinkedIn® in de lift
In schril contrast daarmee zien we LinkedIn® blijven groeien. Wereldwijd telt het platform intussen meer dan 1,1 miljard leden. In België zijn er ondertussen meer dan 5 miljoen gebruikers wat neerkomt op twee nieuwe leden per minuut, en ook in Nederland groeit het platform stevig door.
In 2023 waren er in Nederland nog zo’n 10 miljoen gebruikers. In 2024 (laatste cijfers) waren dat er meer dan 11 miljoen, een toename van 1 miljoen leden op één jaar tijd, goed voor een groei van ongeveer 10% of eveneens twee nieuwe leden per minuut.
Die cijfers tonen aan dat professionals LinkedIn® blijven (her)ontdekken als betrouwbaar platform voor kennisdeling, samenwerking en zakelijke groei.
Wat verklaart het verschil?
Het succes van LinkedIn® zit volgens ons in drie zaken:
Daarbovenop komt de verjonging van het ledenbestand. Ondertussen bestaat 26,2% van de LinkedIn® gebruikers uit Gen Z. Deze generatie brengt een nieuwe dynamiek mee in contentvormen, tone of voice en interactie. De tijd dat LinkedIn® enkel voor ervaren professionals in jasje-dasje was, is definitief voorbij. Die verschuiving mag je niet negeren, als je aansluiting bij toekomstige beslissers niet wil missen.
LinkedIn® verandert, maar verliest zijn ziel niet
Critici beweren soms dat LinkedIn® “de nieuwe Facebook” wordt. We vertelden in een vorig artikel waar de verklaring ligt voor deze evolutie. Maar hoewel het platform geëvolueerd is naar meer persoonlijke content, blijft de professionele insteek overeind. Je kunt er nog steeds op zoek naar medewerkers, klanten, collega’s of leveranciers, op basis van relevante data.
En vooral: LinkedIn® blijft een plek waar vertrouwen en expertise beloond worden. Waar je als bedrijf of expert kan bouwen aan relaties met wie er voor jou écht toe doet.
LinkedIn® is geen hype. Het is een duurzaam platform dat meegroeit met zijn gebruikers. X daarentegen lijkt stilaan het vertrouwen te verliezen van zijn publiek.
Voor professionals is de keuze stilaan duidelijk: als je wil bouwen aan zichtbaarheid, relaties en resultaten, dan investeer je beter in een platform dat in beweging blijft, maar wel in de juiste richting. Wacht niet tot je concurrenten je voorbijsteken of tot je netwerk verder vervliegt – elke week zonder duidelijke strategie is een gemiste kans in het snel evoluerend landschap.
`Wil je ontdekken hoe je LinkedIn® slim inzet voor jezelf of je organisatie? Nu het platform sneller dan ooit groeit, is er geen beter moment dan vandaag om je strategie aan te scherpen. Bekijk dan zeker eens onze verschillende diensten of stuur ons een bericht en we denken graag met je mee.
bron: vrt-nws; rtl; hootsuite