Ik hoor de opmerking regelmatig in mijn opleidingen opduiken: “LinkedIn® begint hoe langer hoe meer op Facebook te gelijken. Mensen delen er ongegeneerd hun lief en leed, waardoor het platform alsmaar minder zakelijk wordt.” Is dat zo, wat vindt LinkedIn® daar zelf over, waar komt de trend vandaan en wat betekent dat voor ons toekomstig gebruik? Ik werp er in dit artikel graag mijn licht op.
Wat zegt LinkedIn®?
Laat ik eerst even teruggaan naar 2003, het jaar dat LinkedIn® het levenslicht zag. Van Facebook, Twitter of YouTube was nog geen sprake. LinkedIn® was een zuiver zakelijk platform, waar mensen hun cv deelden en een professioneel netwerk opbouwden. Het platform was een matchmaker voor werkzoekenden en werkgevers.
18 jaar later, in 2021, communiceerde LinkedIn® een platform te willen bouwen dat mensen helpt om verbinding te maken, te leren en te groeien in hun professionele leven. Deze ontwikkeling was volgens de LinkedIn®-bezielers nodig om het platform relevant te houden voor het brede publiek, dat een mix van professionele en persoonlijke content verwacht.
Nog een jaar later, in 2022, schreef LinkedIn®: “Dit is een professioneel netwerkplatform, maar dat betekent niet dat het niet persoonlijk kan zijn. We vinden het belangrijk dat mensen hun authenticiteit kunnen tonen en verbinding kunnen maken met elkaar, op een manier die voor hen werkt.”
Die laatste zin is naar mijn mening een treffende. Want ‘authenticiteit’ is hét hedendaagse wapen in een digitale wereld zonder economische grenzen. Ik ga daar dadelijk dieper op in, maar laat ons eerst de oorzaken van de ‘Facebookisatie’ van LinkedIn® onder de loep nemen.
Vanwaar de verschuiving van
zakelijk naar persoonlijk?
Coronacrisis: zoeken naar digitaal sociaal contact
In 2020, niet toevallig een zwaartepunt in de coronacrisis, verstuurden we dubbel zoveel LinkedIn®-berichten als het jaar ervoor. De bijdragen van gebruikers werden in die periode ook merkbaar persoonlijker. Een logische verklaring hiervoor lijkt me dat de lockdowns ons deden zoeken naar alternatieve vormen van sociaal contact. Een tendens waar alle sociale media de vruchten van plukten. We leerden ons in die periode een beeld vormen van mensen op basis hun digitale aanwezigheid. Niet zo vreemd dus, dat ook LinkedIn® in deze ‘afstandsperiode’ een stuk persoonlijker werd.
Deze shift had een impact op onze branding (Corporate, employer én personal branding), onze manier van aan- en verkopen en onze manier van rekruteren én solliciteren.
Globalisering en concurrentie: strijd om de klant
Economie en concurrentie kennen geen grenzen meer. Daardoor gaan heel wat bedrijven op zoek naar snelle winst. Dat is tegelijk een kans voor wie zich onderscheidt met een persoonlijke klantrelatie. Want klanten die jou en je bedrijf kennen, gaan je ook vertrouwen, en dat levert een langetermijnvoordeel op.
De invloed van Facebook en Instagram
We kunnen de invloed van Facebook en Instagram niet ontkennen. Het ontstaan van thema-groepen, waarin mensen een zekere interesse delen, lijkt sterk op Facebook-groepen. Ook experimenteerde LinkedIn® een tijdje geleden met stories, naar het voorbeeld van Instagram, maar dat liep al snel af met een sisser omwille van de verschrikkelijk verouderde editor.
De frisse content-bries van Gen Z
Generatie Z, de digital natives die vanaf 1995 het levenslicht zagen, geeft aan LinkedIn® te gebruiken voor carrièregroei. Deze ambitieuze twintigers zijn in vergelijking met oudere LinkedIn®-gebruikers betrokkener bij de sector waarin ze actief zijn en lezen onderzoeken om hun kennis bij te schaven. Maar hun affiniteit met Snapchat, TikTok en influencers maakt ook dat ze andere soorten content publiceren. Een evolutie waar we volgens mij alleen maar op kunnen inspelen, door ons merk een unieke stem te geven, en een sterk verhaal te vertellen.
Mens zoekt mens
Misschien wel de meest logische verklaring waarom LinkedIn® persoonlijker wordt: we gaan graag op zoek naar de mens achter het merk. Vooraleer we in een samenwerking investeren, willen we graag weten wie de andere is en waarvoor die staat. Wie dan een authentiek profiel heeft, heeft een grote stap voor op de concurrentie. Zoals ik hierboven al meegaf, is de jongste generatie het gevoeligst voor authenticiteit. Logisch dat personal & employer branding belangrijker zijn dan ooit.
Veranderde tijden, nieuwe opportuniteiten
Mijn eindconclusie? Tijden veranderen, en LinkedIn® verandert mee. Niet iedereen zit te wachten op een minder zakelijk platform, maar in mijn ogen blijft het een waardevol en inspirerend kanaal boordevol netwerkopportuniteiten. De contentwaarde verschuift gedeeltelijk van zakelijk naar persoonlijk, maar dat hoeft geen nadeel te zijn.
Wie vandaag een sterk profiel wil opbouwen, doet er dus goed gaan om zich open op te stellen en sterke eigen verhalen te vertellen. We mogen niet vergeten: economie is een menswetenschap, gefocust op de interactie tussen mensen.
Overtuigd van de kracht van LinkedIn®, maar geen idee hoe je aan personal branding begint? Winger Academy ondersteunt je met kennis en daadkracht.
Stuur ons een bericht en benut de kansen van
het grootste professionele netwerkplatform ter wereld.
Hulp nodig?
Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren jouw persoonlijke LinkedIn® profiel en LinkedIn® bedrijfspagina om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn®-content die echt scoort.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn® features?
🔥 Volg of connecteer met Tom Baeten