Blog je autoriteit omhoog, met LinkedIn-artikelen

Auteur:

Tom Baeten
december 26, 2023

‘Ja maar, levert een LinkedIn-artikel wel bereik op?’, vragen de deelnemers van mijn opleidingen wel eens. Een terechte vraag, want met ‘gewone’ bijdragen lijk je meer reacties te scoren. Toch zijn er goede redenen om regelmatig een long-read te plaatsen. LinkedIn-artikelen zijn zelfs hoogstinteressant om een expertstatus te claimen.

Waarom LinkedIn-artikelen schrijven?

Een vraag die we zouden moeten stellen bij alles wat we doen: waarom doen we het? Een sterk argument om LinkedIn-artikelen te schrijven, is dat je een portfolio opbouwt op je profielpagina. Als mensen op zoek gaan naar iemand met jouw vakkennis, helpen je artikels je om makkelijker gevonden te worden.

Bovendien worden LinkedIn artikels sinds 2017 geïndexeerd binnen Google waardoor je de kans vergroot om gevonden te worden en mensen naar jouw artikel én profiel te lokken.

Een LinkedIn-artikel is liefst niet commercieel. Probeer dus niet te verkopen maar wel kennis te delen. Zie het als een langetermijninvestering door aan je autoriteit en naamsbekendheid te bouwen. De return volgt doordat je meer relevante volgers krijgt, die inzien dat jij een meerwaarde bent in je domein. 

Voor wie LinkedIn-artikelen schrijven?

Een minstens even belangrijke vraag is voor wie je het doet. Het antwoord is evident: voor je doelgroep natuurlijk. Probeer helder en enthousiasmerend te schrijven en onthoud: het gaat niet alleen om wat jij wil vertellen, maar vooral om wat je doelgroep wil weten. Hou je lezer dicht bij je door persoonlijk te schrijven, alsof je de boodschap exclusief aan die ene persoon vertelt.

Zo hou je de lezer vast

Het klinkt misschien vreemd in deze vluchtige tijden waarin we eerder scannen dan lezen: uitgebreide artikels scoren beter. Mik dus gerust op + 1.000 woorden, maar hou het in de eerste plaats boeiend.

Met deze tips trek je de aandacht van de lezer,
van de titel tot de laatste zin:

  • Bedenk een ijzersterke titel, want dat is dé binnenkomer waarmee je de lezer meetrekt. Laat gerust je creativiteit de vrije loop. Titels als ‘7 tips voor …’ of ’10 redenen om …’ zijn intussen een beetje saai geworden.
  • Wek de interesse op in de inleiding. Licht al een tipje van de sluier op door kort te vertellen wat de lezer mag verwachten. Heb je waardevol advies of een oplossing voor een probleem? We zijn al benieuwd!
  • Kies een afbeelding die aanspreekt. Een goed beeld is naast een sterke titel dé manier om de aandacht te trekken. Je kan ook andere media, zoals een video gebruiken, maar pas er wel voor op om niet te veel de aandacht van je tekst af te leiden.
  • Schrijf content die verrijkend is voor je lezers. ‘Geef’ hen kennis en waarde. Denk goed na met welke vragen je klanten zitten en wat hen bezighoudt. Bepaal zo waarmee je jouw doelgroep kan inspireren.
  • Laat je unieke tone of voice horen. Dat maakt het extra persoonlijk. Probeer je natuurlijke stem te laten klinken in je tekst. Schrijf niet helemaal anders of formeler dan je praat.
  • Gebruik voldoende witruimte. Dat geeft de lezer de energie om verder te lezen. Een dichtgeplamuurde tekst werkt verstikkend, waardoor de lezer gaat lopen.
  • Durf schrappen: delete genadeloos alle overbodige en herhalende content uit je artikel.
  • Vermijd hulpwerkwoorden. Zeg niet ‘Je kan best voldoende witruimte gebruiken,’ maar wel ‘Gebruik voldoende witruimte.’ Hoe minder ‘kunnen/zullen/willen’ je gebruikt, hoe levendiger je tekst.
  • Spreek je doelgroep aan. Gebruik ervaringen en anekdotes om je onderwerp persoonlijk te maken. Mensen zijn verzot op verhalen!

Inspiratie voor LinkedIn-artikelen

Artikelen zijn dus liefst geen uitgerekte verkoopspraatjes, maar wat is dan wel ‘artikelwaardige content’?

  • Cases, waarin je een probleem oplost, en duiding geeft over hoe je het aanpakte.
  • Interviews met deskundigen.
  • Populaire blogs vanop je website, liefst herwerkt en geactualiseerd.
  • Opiniestukken, waarin jij je mening geeft over een trend of voorval.

Thema-verdiepingen waarin je een onderwerp uitlicht en bespreekt.

Ik raad de deelnemers van mijn opleidingen aan om de statistieken in de gaten te houden. Daar vind je waardevolle informatie over hoe vaak je artikel gelezen werd, hoeveel reacties het opleverde, hoeveel keer het gedeeld is. Maar ook waar lezers werken en welke functie ze hebben. Beoordeel zo welke onderwerpen aanslaan en of je daar je doelgroep mee bereikt. 

Hoe zit het met de SEO?

Google indexeert artikelen op LinkedIn sinds 2017. Dat betekent dat je doelgroep jou ook via Google vindt als je SEO-vriendelijk schrijft:

  • Verwerk relevante zoektermen in je titel en tussentitels
  • Gebruik voldoende tussentitels
  • Maak je tekst extra scanbaar, met 1 boodschap per alinea
  • Schrijf eenvoudig en helder
  • Kies een relevante afbeelding en plaats er een onderschrift bij

In de instellingen van het publicatiemenu van een artikel, kan je net zoals in de admin van een website, een SEO-titel en -beschrijving ingeven. Laat die kans om beter gevonden te worden niet liggen!

Een veelgestelde SEO-vraag

Mensen uit onze Winger Academy Community vragen me wel eens of het nadelig is voor de SEO-ranking van hun website, als ze blogartikelen op LinkedIn kopiëren. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je met het LinkedIn-artikel hoger in de Google-ranking komt dan met de versie op je website.

Wil je dit vermijden, wacht dan even met het artikel op LinkedIn te kopiëren, nadat je het op je website hebt gezet. Op die manier heeft Google de blog al op je website geïndexeerd op het moment dat je het op LinkedIn zet, en verschijnt je website als eerst in de zoekresultaten.

Extra bereik met de nieuwsbrief-optie

Als je onlangs een artikel schreef, viel het je misschien al op: je kan een nieuwsbrief aan je artikelen koppelen. Daardoor krijgen abonnees direct een melding op het moment dat je een nieuw artikel publiceert.

Zie je deze optie niet als je een artikel aanmaakt? Dan heb je de ‘creatormodus’ nog niet aangezet in je profiel. Doe het meteen en maak gebruik van de extra mogelijkheden.

Hier kan je bij wijze van voorbeeld mijn nieuwsbrief bekijken.

Abonneren op LinkedIn

 

! Gouden tip:

vanuit je allereerste nieuwsbrief wordt automatisch eenmalig een melding gestuurd naar al je connecties en volgers, met de vraag om te abonneren.

Zorg dus voor een onweerstaanbaar eerste artikel waardoor zo veel mogelijk mensen uit je netwerk op ‘abonneren’ klikken.

Vanuit welke account publiceren?

Publiceer je artikelen vanuit je bedrijfspagina of vanuit je persoonlijke account? Dat hangt er sterk van af of je jezelf of je bedrijf in de spotlight wil zetten. Sowieso is het aangeraden om het artikel te delen vanuit de andere account, want dat draagt bij aan de zichtbaarheid.

Opmaken met de editor en publiceren

Aan het opmaken van een LinkedIn-artikel ga ik niet te veel woorden spenderen. De editor is beperkt en spreekt helemaal voor zich. Maak zeker gebruik van de opmaakmogelijkheden die er zijn: voeg een quote toe, benadruk de essentie in vette tekst en gebruik tussentitels. Dat verhoogt het leescomfort en dus ook de kans dat je de lezer tot de laatste zin vasthoudt.

Laat je artikel nog even rusten vooraleer je het publiceert. Zit het goed? Duw dan op de blauwe publiceren-knop. Je krijgt een venster te zien waarin je extra duiding en hashtags kan toevoegen om je artikel beter vindbaar te maken.

En dan is het moment gekomen om je artikel te promoten! Deel het ook op je andere social media kanalen, zet je ambassadeurs in, en vergeet vooral niet om engagement te stimuleren door op reacties van mensen te reageren. 

Tijd voor actie

Ook al is een artikel liever inhoudelijk dan commercieel, toch is het een ideale gelegenheid voor een call to action. Dat kan een uitnodiging tot interactie zijn (Wat is jouw mening? Laat het weten in comment!), een download van een e-book of whitepaper, of een oproep om in te schrijven voor je nieuwsbrief. We geven hieronder alvast een voorbeeld:

Ben je overtuigd? Wil je zelf ook aan de slag met LinkedIn artikels maar heb je geen vlotte pen of geen tijd? Schakel dan en van onze ghostwriters in die voor jou gaat schrijven. Je kan hier alle informatie vinden over onze ghostwriting dienstverlening.

Hulp nodig?

Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren jouw persoonlijke LinkedIn profiel en LinkedIn bedrijfspagina om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn-content die echt scoort.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn features?

🔥 Volg of connecteer met Tom Baeten

Reading material or learning material? Food for thought!

Follow us on Social Media