en de 5 die onze top 3 “net” niet haalden 😈
Januari is de maand van de lijstjes. Overal zie je ze opduiken: de beste marketingtrends, de grootste successen en de opvallendste ontwikkelingen van het afgelopen jaar.
Bij Winger Academy wachten we bewust tot de nieuwjaarsdrukte wat gaat liggen. Niet omdat we geen lijstjesfans zijn, maar omdat we liever kijken naar wat écht impact heeft.
2024 was opnieuw een jaar vol evoluties op LinkedIn®. Sommige updates waren kleine, praktische verbeteringen, terwijl andere een fundamentele invloed hadden op hoe we het platform gebruiken.
Dit zijn de, volgens ons, 3 beste en meest veelbelovende features van 2024:
Hulp nodig?
Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren je LinkedIn® bedrijfspagina en profiel om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn®-content die echt scoort.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn® features?
🔥 Abonneer je dan op mijn maandelijkse nieuwsbrief op LinkedIn®
🔥 Volg onze Winger Academy company page
🔥 Volg mij of connecteer met mij en klik op de 🔔 in de rechterbovenhoek op mijn profiel
🔥 Contacteer ons als je meer wil weten over onze opleidingen en diensten
1. De nieuwe videofeed: LinkedIn® wordt steeds meer een contentplatform
Dé grootste lancering van het jaar. LinkedIn® introduceerde een mobiele videofeed, een duidelijk signaal naar jongere gebruikers die content willen consumeren zoals ze dat ook op andere platformen doen.
Toch blijft LinkedIn® trouw aan zijn professionele DNA. De video’s zijn vooral gericht op thought leadership, kennisdeling en zakelijke groei. Minder dansjes en entertainment, meer inhoud en expertise.
Een naar onze mening slimme zet, want hiermee verstevigt LinkedIn® zijn positie als hét platform waar professionals niet alleen netwerken, maar ook écht waardevolle content consumeren.
Geen tijd om zelf video’s of content te maken?
Kijk eens naar onze gloednieuwe dienst Story Studio!
Geef ons anderhalve dag, en krijg van ons één jaar aan content terug – kant-en-klaar, met een Winger Academy strik rond!
Kort maar krachtig: jij even vrij, wij vullen je contentagenda voor 12 maanden.
2. Bewerken van geplande posts: eindelijk flexibiliteit in je contentstrategie
Wie actief met content bezig is, maakte het al mee: je plant een post in en merkt pas later dat er een typo in zit of dat je toch nog iets wilt aanpassen.
Goed nieuws, LinkedIn® heeft dit jaar eindelijk de optie toegevoegd om geplande posts te bewerken.
Kleine update, grote opluchting.
3. Suggested posts: jouw content bereikt méér dan je netwerk
Enkele weken terug postte ik er nog over, LinkedIn® wordt steeds slimmer in het tonen van content die écht relevant is voor gebruikers.
Het algoritme kijkt niet alleen naar wie je volgt, maar ook naar je interesses en interacties. Zo krijg je posts te zien van mensen buiten je netwerk, waarvan de inhoud relevant is voor jou.
Voor content creators is dit een gamechanger. Je bereik wordt minder afhankelijk van je connecties en meer gestuurd door de kwaliteit van je posts. Sterke content krijgt meer zichtbaarheid, en dat is goed nieuws voor iedereen die LinkedIn® strategisch inzet.
Niet alle features haalden onze top drie, maar ze verdienen zeker een vermelding. Sommige zijn nuttig, andere… tja, laten we zeggen ‘interessant’…
4. Services krijgen een prominentere plek in je profiel
Een mooie kans voor zelfstandigen, ondernemers en sales professionals, LinkedIn® geeft de ‘services’ sinds vorig jaar een prominentere plek in je profiel.
Toch is er nog werk aan de winkel. De bijbehorende “marktplaats”, waar vraag en aanbod elkaar zouden moeten vinden, werkt niet optimaal. Aanvragen zijn vaak irrelevant en je kunt niet filteren op locatie.
Kortom, een stap in de goede richting, maar het staat nog lang niet op punt. Wat wij missen is een volwaardige matchmaking service waarin je fijnmazig te werk kan gaan.
LinkedIn®, als jullie meelezen, tijd om hier écht werk van te maken!
5. Berichtenknop en inbox voor bedrijfspagina’s
Tot voor kort konden leden op LinkedIn® alleen via comments met bedrijven communiceren. Nu kunnen volgers rechtstreeks berichten sturen naar de bedrijfspagina’s op voorwaarde dat die de inbox hebben geactiveerd.
De impact? Voorlopig vrijwel nihil.
We merken bij onszelf én klanten dat deze inbox stof verzamelt. Pakketbezorgers krijgen klachten over niet-geleverde pakjes, terwijl anderen sollicitaties ontvangen, die van kilometers ver al stinken. . Mensen kiezen nog steeds voor écht contact. Logisch ook, LinkedIn® draait om connecties tussen mensen.
Moeten we gewoon nog wennen aan deze functie? Misschien. Wij kregen alleszins de voorbije maand twee vragen via deze functie.
Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijfspagina’s
6. Profielverificatie: goed idee, slechte uitvoering
Fake profielen en misbruik tegengaan? Staan wij als één wing(wo)man achter.
Maar waarom vraagt LinkedIn® verificatie via je identiteitskaart? Slecht idee!
Ons advies, doe het niet. LinkedIn® had al vaker een datalek en je identiteitskaart is echt het laatste wat je in verkeerde handen wilt zien belanden.
Er zijn veiligere opties: e-mailverificatie, gezichtsherkenning of gewoon itsme (waarom dat niet gebruiken, LinkedIn®?). Wij blijven alleszins aandringen op een betere aanpak. Hopelijk komt hier snel een betere oplossing voor.
7. De carrouselbanner: leuk, maar is het nuttig?
Eind 2024 introduceerde LinkedIn® nog iets nieuws: meerdere afbeeldingen in je profielbanner die als carrousel afspelen. We deelden er deze post over op onze bedrijfspagina.
Leuk? Zeker.
Maar de vraag is: wie neemt de tijd om meerdere beelden te bekijken en verschillende boodschappen te lezen op iemands banner?
Wel, één krachtige banner, die in één oogopslag vertelt waarvoor je staat, werkt beter. Maar proof us wrong, LinkedIn®.
8. LinkedIn® Games: waarom?
Ja, je leest het goed. LinkedIn® introduceerde spelletjes op het platform.
Waarom? Geen idee, want hier zat werkelijk niemand op te wachten…
We zagen vrijwel geen enkele connectie deze feature gebruiken.De vraag is dus niet óf, maar wannéér LinkedIn® dit stilletjes laat verdwijnen naar het ‘feature kerkhof.’
Wat brengt 2025?
2024 bracht ons een mix van nuttige én compleet overbodige updates.
Eén ding is zeker: LinkedIn® blijft veranderen en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Benieuwd wat het platform dit jaar nog voor ons in petto heeft.