Zo maak je posts die je volgers wél lezen

Author:

Silvy Van Son
december 2, 2024

Je staart naar een leeg scherm, de cursor knippert ongeduldig, en je hoofd is net zo leeg als die LinkedIn®-post waar je aan moet beginnen. Been there, done that! Geen stress – na dit artikel wordt schrijven niet alleen makkelijker, maar ook een stuk leuker…

De basis: waar begin je in hemelsnaam?

Voordat je ook maar één letter typt, stel jezelf deze vraag: “Zou ik deze post zelf willen lezen?” Want laten we eerlijk zijn: als jij al in slaap dommelt bij je eigen schrijfsels, wat verwacht je dan van je volgers?

Een effectieve post moet volgens ons minstens één van deze drie dingen doen:

  • Inspireren: “Wauw, dit moet ik delen met mijn collega’s!”
  • Emotioneren: “Eindelijk iemand die dit zegt!”
  • Informeren: “Hé, dit wist ik nog niet!”

En nee, we hebben het niet over: “Wij zijn trots om aan te kondigen dat we…” (gaapt). Sorry, waar waren we?

De perfecte opening: haak ze aan je hengel

Op sociale media heb je ongeveer 0,3 seconden om iemand te boeien. Oké, het is misschien net iéts langer. Maar… tegenwoordig heb je echt weinig tijd om mensen bij hun figuurlijke kraag vast te pakken en hun aandacht te grijpen. 

Daarom moet je openingszin inslaan als een mokerslag, geen tijd voor subtiele hints of omwegen.

Doe de test eens zelf: bij welke van deze begin je te gapen en bij welke blijf je toch nog even hangen?

Voorbeelden van sterke openers:

❌ “Middels deze post willen wij u informeren…”
✅ “Weet je die ene fout die je altijd hoopt te vermijden? Ja, ik trapte er ook in.”

❌ “Wij zijn verheugd om aan te kondigen…”
✅ “Je kent dat gevoel wanneer iets onverwachts plots alles in een ander daglicht zet? Dat gebeurde vanochtend.

❌ “In het kader van onze bedrijfsstrategie…”
✅ “Er is een plan. Geen bla-bla, maar iets dat echt het verschil maakt voor jou.”

❌ “Stop met lezen als je nooit last hebt van overvolle mailbox.”
✅ “Zeg eerlijk, hoe vaak heb je je inbox met een diepe zucht dichtgeklikt vandaag?”

Nog dieper ingaan op hooklines? Lees hier meer over hoe je je volgers halt laat houden bij jouw post.

De structuur: bouw je verhaal
(en maak het niet te ingewikkeld)

1. Denk aan je post als een mini-film:
De hook: je openingszin moet… BAM zijn!
Voorbeeld: “Drie jaar geleden zat ik huilend achter mijn laptop”


2. De context
: leg uit waarom we hier zijn. Of waarom je er een post over schrijft.
Voorbeeld: “Als startende ondernemer dacht ik dat ik alles alleen moest doen”


3. De uitwerking
: je gouden tip of inzicht.
Voorbeeld: “Toen ontdekte ik deze simpele methode…”

4.De afsluiting: bring it home!
Voorbeeld: “Nu help ik andere ondernemers om dezelfde fout te voorkomen”

Authenticiteit: laat de stropdas maar achterwege…

Je kent ze misschien wel? Die posts die zo stijf zijn dat ze waarschijnlijk door een commissie van drie managementlagen zijn goedgekeurd? Don’t be that guy or girl! 🙂

Zo maak je het persoonlijk:

  • Deel een oprecht – of grappig – moment uit je (werk)dag
  • Wees eerlijk over wat wel én niet werkt
  • Schrijf zoals je praat (ja, echt!)
  • Vertel ook eens over je blunders (we maken ze allemaal)

Voorbeeld van te corporate taal: “Wij faciliteren innovatieve oplossingen voor complexe vraagstukken in de B2B-sector.”

Hoe het ook kan: “We helpen bedrijven die vastlopen. Soms met innovatieve snufjes, soms gewoon met gezond verstand. Meestal werkt een combinatie het best. 😉”

Authenticiteit: laat de stropdas maar achterwege…

Je kent ze misschien wel? Die posts die zo stijf zijn dat ze waarschijnlijk door een commissie van drie managementlagen zijn goedgekeurd? Don’t be that guy or girl! 🙂

Zo maak je het persoonlijk:

  • Deel een oprecht – of grappig – moment uit je (werk)dag
  • Wees eerlijk over wat wel én niet werkt
  • Schrijf zoals je praat (ja, echt!)
  • Vertel ook eens over je blunders (we maken ze allemaal)

Voorbeeld van te corporate taal: “Wij faciliteren innovatieve oplossingen voor complexe vraagstukken in de B2B-sector.”

Hoe het ook kan: “We helpen bedrijven die vastlopen. Soms met innovatieve snufjes, soms gewoon met gezond verstand. Meestal werkt een combinatie het best. 😉”

Het resultaat: niet elke post hoeft viraal te gaan

Stel je voor: je post krijgt 300 views. Klinkt weinig? Stel je eens voor dat er 300 mensen in je voortuin staan. Dat is plots best veel, toch? Soms draait het allemaal om perspectief.

De conclusie? Gewoon beginnen!

Geen tijd of inspiratie? Een ghostwriter als je geheime wapen

Laten we eerlijk zijn: niet iedereen heeft evenveel zin om hieraan te beginnen. Niet iedereen wíl zelf de mouwen opstropen, maar ziet misschien wel de kracht van zijn of haar online aanwezigheid in. Daarom hebben wij ghostwriters die:

  • Je tone-of-voice perfect onder de knie krijgen
  • De ins en outs van LinkedIn® kennen
  • Oog hebben voor het grotere strategie-plaatje

In dit artikel lees je nóg meer redenen om een ghostwriter in te schakelen.

Zit je nog steeds naar een leeg scherm te staren? Of heb je gewoon te veel andere ballen in de lucht? Onze content creators en ghostwriters helpen je graag.

Hulp nodig?

Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren je LinkedIn® bedrijfspagina en profiel om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn®-content die echt scoort.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn® features? 

🔥 Abonneer je dan op mijn maandelijkse nieuwsbrief op LinkedIn®

🔥 Volg onze Winger Academy company page

🔥 Volg mij of connecteer met mij en klik op de 🔔 in de rechterbovenhoek op mijn profiel

🔥 Contacteer ons als je meer wil weten over onze opleidingen en diensten

Reading material or learning material? Food for thought!

Dé LinkedIn® trends voor 2025

Dé LinkedIn® trends voor 2025

LinkedIn® is meer dan ooit in beweging. Het platform blijft zichzelf heruitvinden, worstelt met het misbruik en fake gedrag en zoekt naarstig naar manieren om dat waardevolle platform te blijven waar veel van de leden van houden. Net zoals vorig jaar delen we bij...

Lees meer
Follow us on Social Media