Boost je verkoop in de zomer

Auteur:

Tom Baeten
mei 9, 2023

De zomer, laagseizoen voor je verkoop? Niet met deze bewezen strategieën!

Barbecues, reisjes, terrasjes, … heerlijk toch, die zalige zomer? Maar als salesmanager van een verkoop- of marketingorganisatie kunnen die ‘rustige’ maanden ook stresserend zijn. Nu ik terugdenk aan mijn salescarrière, grijpt de cijfertjesstress me alweer naar de keel.
Pieker jij ook over onderkoelde verkoopcijfers tijdens de warmste maanden van het jaar? Dan heb ik een geruststellende boodschap voor jou. Ik ontdekte gaandeweg enkele doeltreffende strategieën om een zomerdip te vermijden. Meer nog, door proactief stappen te zetten, kon ik mijn verkoopcijfers in de zomer boosten. Lees je mee?

Download onze checklist voor
een dagelijkse LinkedIn zomerroutine hier

Waar komt die zomerdip vandaan? 

Laat ons eerst even inzoomen op de belangrijkste oorzaken van die dekselse zomerdip:

🏖️ Vakantieperiode: Logisch, tijdens de zomermaanden nemen mensen vakantie. Zowel de medewerkers van de verkooporganisaties als hun klanten willen de zonnebatterijen opladen. Het gevolg? Uitgestelde beslissingen en een trager verkoopproces.

🏖️ Seizoensgebondenheid: Voor industrieën met een seizoensgebonden cyclus, kan de zomer een rustigere periode zijn. Die sectoren zien de vraag en bijgevolg de kans op verkoop verminderen.

🏖️ Minder urgentie: Het lijkt wel alsof het urgentiegevoel van klanten ook vakantie neemt in de zomermaanden. Projecten worden uitgesteld en beslissingen dommelen in een zomerslaap. Ik moet je niet uitleggen dat dit een rem op het verkoopproces zet.

🏖️ Budgetcyclus: Bij bedrijven met een fiscaal jaar dat eindigt in december, is tegen  de zomer het leeuwendeel van het budget opgesoupeerd. Daardoor blijven er maar weinig centen over voor nieuwe investeringen.

🏖️ Veranderende prioriteiten: In de zomer worden er al eens sneller teambuildings, evenementen en opleidingen gepland. Allemaal activiteiten die tijd en energie kosten. En omdat we geen 5 dingen tegelijk kunnen doen, gaat er dan minder aandacht naar het selecteren van nieuwe zakenrelaties.

🏖️ Concurrentie: Sommige verkooporganisaties grijpen de zomerse rust aan om agressiever campagne te voeren. Je prospecten krijgen meer opties te zien, waardoor het moeilijker wordt om de verkoop te sluiten.

Toen ik nog salesmanager was, ontdekte ik nog een belangrijke, maar minder expliciete oorzaak: de ‘zichzelf waarmakende voorspelling’. Ik merkte het bij mezelf, maar ook bij  collega’s: als je ervan uitgaat dat er een zomerdip aankomt, dan ga je je  daar onbewust naar gedragen. Het resultaat? Een afname van je inspanningen en van je resultaten. Toen ik me daarvan bewust werd, stelde ik mijn blik bij, en geloof me: het werkt!

Volgens een studie van LinkedIn is 63% van de B2B-besluitvormers nog steeds actief en betrokken tijdens de zomermaanden.

Hoe vermijd je een terugval en boost je de zomerverkoop?

Tom, leg mij eens uit hoe ik de verkoopresultaten van mijn organisatie kan opkrikken tijdens het vakantieseizoen, vraag je nu natuurlijk. Wel, ik verzamelde tijdens mijn salescarrière een paar strategieën, en deel die met veel plezier met jou:

🏖️ Plan vooruit: Start de voorbereidingen voor de zomer ruim voordat het einde van het schooljaar in zicht is. Stel specifieke verkoopdoelstellingen op en een weloverwogen plan om ze te behalen. Overweeg zomerpromoties of -kortingen. Concreet kan je bijvoorbeeld bestaande klanten een zomercadeau geven als ze een nieuwe klant aanbrengen.

🏖️ Blijf verbonden: Blijf in contact met belangrijke besluitvormers en belanghebbenden tijdens de zomermaanden, zelfs wanneer ze niet op kantoor zijn. Gebruik virtuele vergaderingen en andere communicatiemiddelen om geconnecteerd te blijven en om projecten vooruit te helpen.

🏖️ Benut seizoensopportuniteiten: Zoek naar kansen om het zomerseizoen te kapitaliseren. Speel met je aanbod in op zomerse activiteiten. En wat dacht je van het sponsoren van een evenement dat aansluit bij je doelgroep?

🏖️ Investeer in opleiding: Gebruik de zomerrust om te investeren in persoonlijke groei bij je  sales- en marketingmedewerkers. Organiseer workshops, webinars of andere opleidingen om de vaardigheden aan te scherpen en de prestaties te verbeteren. Over opleidingen gesproken, ontdek onze LinkedIn Summer School! 

🏖️ Zet sociale media in: Sociale media zijn een krachtig hulpmiddel om verbonden te blijven met klanten en om producten of diensten te promoten. Gebruik sociale mediaplatformen zoals LinkedIn om zomerspecifieke aanbiedingen in de kijker te zetten, om met klanten in contact te staan en om merkbekendheid op te bouwen. Download onze checklist voor een dagelijkse LinkedIn-zomerroutine hier.

In een verslag van Marketo bleken B2B-bedrijven tijdens de zomermaanden een 9,3% hogere conversieratio te hebben in vergelijking met andere tijden van het jaar.

Onderneem nu actie voor een succesvolle zomerperiode. Met de nodige creativiteit en teamspirit lukt het zeker!
En het leukste is dat je dankzij deze acties in alle rust ’s avonds de barbecue kan aansteken en genieten van een drankje op je terras.

Fijne zomervakantie gewenst! 😎
Tom

Hulp nodig?

Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren je LinkedIn bedrijfspagina en profiel om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn-content die echt scoort.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn features? 

🔥 Abonneer je dan op mijn maandelijkse nieuwsbrief op LinkedIn

🔥 Volg onze Winger Academy company page

🔥 Volg mij of connecteer met mij en klik op de 🔔 in de rechterbovenhoek op mijn profiel

🔥 Contacteer ons als je meer wil weten over onze opleidingen en diensten

Reading material or learning material? Food for thought!

Follow us on Social Media