In de huidige digitale maatschappij krijgen we dagelijks een hoeveelheid content voorgeschoteld die gelijk staat aan maar liefst 174 kranten. Gelukkig zijn er enkele manieren waarmee je kan opvallen binnen deze content overload. Eén manier om eruit te springen, is door gebruik te maken van foto’s. Vandaag vertel ik je alles over het gebruik van foto’s via LinkedIn®.
Zegt een foto echt meer dan duizend woorden?
Het antwoord is simpel: ja! Onze hersenen zijn getraind om newsfeeds te consumeren en binnen deze newsfeeds wordt onze aandacht als eerste getrokken door…. afbeeldingen. Studies tonen zelfs aan dat onze ogen en hersenen slechts 13 milliseconden nodig hebben om een afbeelding te bekijken en te verwerken. Het lezen en verwerken van een tekst duurt uiteraard veel langer, en is ook iets waar we tijdens de dagelijkse rush vaak de tijd niet voor willen nemen.
Naast het feit dat onze hersenen visuele content sneller verwerken, lijken beelden ook gewoon meer op te vallen. Posts die foto’s of visuals bevatten, verwerven namelijk 94% meer zichtbaarheid. Daarnaast onthouden mensen ook 80% van wat ze zien, en slechts 20% van wat ze lezen.
Foto’s gebruiken is zeker the way to go, maar hoe maak je een geweldige foto?
Om een LinkedIn®-proof foto te maken, heb je maar twee dingen nodig: een smartphone en je mooiste glimlach! Wat je vooral niet nodig hebt, zijn stockfoto’s. Eigen afbeeldingen zijn namelijk veel authentieker en zullen beter scoren bij je netwerk.
Ready, set … stop! Eerst deel ik graag nog enkele tips om picture-perfect LinkedIn® content te creëren:
- Heb steeds de reflex om foto’s te maken bij professionele activiteiten zoals evenementen, workshops, teambuildings etc.
- Fotografeer waar mogelijk ook andere mensen, zodat je hen kan taggen in jouw post en ook hun netwerk kan bereiken.
- Kies voor een fotografiestijl of vaste filter om herkenbaarheid te creëren.
- Maak steeds meerdere foto’s zodat je later verschillende opties hebt om uit te kiezen.
- Sta nooit tegen het licht in wanneer je een foto maakt. Kies bij voorkeur ook steeds voor natuurlijk licht.
- Zorg ervoor dat jouw foto’s scherp en recht zijn.
Tijd om te posten, maar welke optie kies je nu?
Via LinkedIn® kun je foto’s op verschillende manieren delen. Laten we eens kijken naar de opties:
Optie 1: Single picture
Het voordeel van dit type post, is dat mensen maar naar één afbeelding hoeven te bekijken. Deze ene afbeelding trekt dus alle aandacht, en kan ook meteen gelinkt worden aan de caption.
Als je voor deze optie kiest, is het belangrijk dat je zelf ook te zien bent op de afbeelding. Jouw netwerk en volgers willen jou namelijk terugzien en herkennen via je content.
Je kunt verschillende afmetingen gebruiken voor je afbeelding, maar de meest gebruikte formaten zijn een vierkant (1200 x 1200 px) en een horizontale rechthoek (1080 x 1350 px).
Optie 2: Twee foto’s
Wanneer je twee foto’s uploadt, zal LinkedIn® deze automatisch in twee snijden. Je foto’s zullen hun focus verliezen, dus ik raad je niet aan om deze optie te gebruiken.
Optie 3: Een collage
Twee foto’s posten is niet the way to go, maar zodra je hier nog een extra foto aan toevoegt, maakt LinkedIn® een mooie collage voor je. Hierbij worden je foto’s niet in tweeën geknipt, dus alles blijft goed zichtbaar. Collages laten je ook toe om meer sfeerbeelden te delen, aangezien je tot 9 foto’s kan uploaden.
Optie 4: Een carrousel
Wanneer je je foto’s als pdf-document uploadt, maakt LinkedIn® een carrousel voor je. Dit is een goede optie wanneer je aan storytelling wil doen, gezien je foto’s in een specifieke volgorde getoond zullen worden.
Optie 5: Een GIF
Wil je je post wat dynamischer maken? Dan is een GIF een leuk idee! Een GIF tovert jouw foto’s om tot een korte video. Aangezien video’s nog beter scoren dan foto’s, is deze optie zeker het proberen waard.
Met uitzondering van optie twee, biedt LinkedIn® volgens mij tal van leuke manieren aan om foto’s te delen met je netwerk. Ik raad je aan om te experimenteren met verschillende soorten posts om zo na te gaan welke formats bij jou passen.
Aarzel zeker niet om contact met me op te nemen als je nog vragen hebt.
Bronnen: Massachusetts Institute of Technology & Simply Measured