Community building, dé marketing trend voor 2022

Auteur:

Tom Baeten
augustus 19, 2021

Zoals bij elke jaarwisseling, duiken er ook recent talloze artikelen op waarin voorspeld wordt wat de trends voor 2022 zullen zijn op het vlak van sales en marketing. Ook wij bij Winger denken dat er allerlei zaken zullen evolueren dit jaar, waarbij bepaalde onderwerpen hot en trending zullen zijn. Hierbij steekt er voor ons één buzzwoord bovenuit: community building. Naast het verderzetten en finetunen van content marketing, zal community building dit jaar dan ook prominenter aanwezig zijn binnen ons aanbod. 

Maar wat is community building nu precies? Op welke manier is dit terug te vinden op LinkedIn®? Welke voordelen zijn hieraan verbonden? En hoe kan ik zelf voor mijn merk een online community uitbouwen? Winger wijst je hierbij graag op weg. Laten we deze vragen één voor één beantwoorden.

Wat is community building? 

Wij mensen zijn sociale wezens en voelen een constante nood om met elkaar te connecteren. Hierdoor vonden we het het afgelopen jaar ook zo moeilijk om onze sociale contacten tot een minimum te beperken. De sociale drang van de mens is erg groot, en bepaalt zelfs mede hoe gelukkig en succesvol we ons voelen.

Community building steunt op deze behoefte. Deze term wijst echter niet op het feit dat we met eender wie sociaal contact willen hebben. Een community of gemeenschap is namelijk een groep mensen die zich met elkaar verbonden voelen omwille van gelijkaardige interesses, overtuigingen of noden. Er zijn tal van offline communities, maar vooral online boomt het aantal communities dankzij de mogelijkheid die het internet ons biedt om op grote schaal te connecteren met personen die onze interesses delen. Wist je bijvoorbeeld dat maar liefst 400 miljoen Facebook gebruikers lid zijn van minstens één groep (of Facebook community)?

Het opduiken van steeds meer online communities is ook de marketing sector niet ontgaan, waardoor bedrijven graag op deze trend inspelen. Dit doen ze door eigen communities te creëren omtrent onderwerpen die aansluiten bij hun merk. Via deze groepen kunnen zij informatieve content delen over dat onderwerp, terwijl ze op een subtiele en niet-opdringerige wijze hun merk kunnen promoten.

Eén van de kanalen waarop merken graag aan community building doen, is LinkedIn®. Elke LinkedIn® Group kan beschouwd worden als een community. Binnen deze groepen kunnen professionals met elkaar connecten en hun kennis met elkaar delen.

De voordelen van community building 

Je vraagt je nu misschien af of community building via LinkedIn® iets kan betekenen binnen de marketingstrategie van jouw onderneming. Het antwoord is simpel: ja. Laten we even kijken naar enkele voordelen van het inzetten van LinkedIn® Groups:

  • Er wordt een intense relatie opgebouwd met (potentiële) klanten op lange termijn.

  • Je bereikt experts binnen jouw vakgebied. Dit zijn de ideale ambassadeurs voor jouw merk.

  • Je ontvangt voortdurend feedback op de producten en activiteiten van jouw onderneming.

  • Omdat de communicatie via communities geen opdringerige advertenties zijn, zullen mensen sneller geneigd zijn om mond- aan mond reclame te maken voor jouw merk.

  • Via communities leer je je klanten beter kennen en krijg je interessante inzichten in hun noden en behoeften.

  • Content die gedeeld wordt via communities is informatief en erg waardevol, wat vaak veel interactie teweegbrengt.

Enkele tips voor het starten van jouw LinkedIn®-community 

1. De kwaliteit van de leden is belangrijker dan het aantal leden 

Het maximaal aantal leden dat een LinkedIn® Group kan bevatten is 2 miljoen. We horen het jou al denken: “2 miljoen klanten, waar teken ik?”. Groepen met vele duizenden of zelfs miljoenen leden zijn echter niet de meest succesvolle groepen, omdat zij allerlei niet-relevante leden bevatten. Het is belangrijk dat jouw community bestaat uit jouw huidige klanten, ideale klanten en experten binnen jouw vakgebied. Je nodigt dus best enkel mensen uit of accepteert best enkel mensen die bij deze profielen aansluiten. 

2. Stel een contentkalender op 

Eens je hebt bepaald wie jouw ideale community members zijn, kan je aan de slag met content. Deze content plan je best op voorhand, zodat je de leden van jouw groep consistentie kan bieden. Bij het opstellen van een contentkalender ga je best na welke onderwerpen jouw groepsleden interessant zullen vinden of op welke vragen deze mensen graag een antwoord zouden krijgen. Maak je content informatief, maar ook niet te complex. Zorg er ook voor dat je geen advertentie-achtige content deelt, want een community is géén advertentiekanaal. Vraag ook regelmatig feedback aan je leden en analyseer je statistieken om inzicht te krijgen in de content die het best scoorde. 

3. Stimuleer interactie

Een gouden regel voor community management is: don’t post than ghost. Ga dus altijd de interactie aan, want communities werken niet op basis van eenrichtingsverkeer. Hier zijn enkele ideeën om dit concreet aan te pakken: 

  • Like en reageer steeds op de comments van leden

  • Post interactieve content, denk bijvoorbeeld aan een poll 

  • Verwelkom nieuwe leden en biedt hen de kans om zichzelf voor te stellen 

  • Verbind de leden met elkaar door hen naar elkaar door te verwijzen binnen thema’s waarbinnen zij expert zijn 

Heb je zin om een community uit te bouwen voor jouw merk en word je hierbij graag ondersteund? Neem dan zeker contact met ons op, en dan helpen we jou graag verder.

Reading material or learning material? Food for thought!

Eerste hulp bij LinkedIn®-problemen

Eerste hulp bij LinkedIn®-problemen

Moet je ineens een e-mailadres invullen bij een connectieverzoek? Of nog lastiger: werd je account geblokkeerd? Zit je met twee bedrijfspagina’s die je wil samenvoegen? Heb je plannen om een podcast te starten op LinkedIn®?Ik overloop hieronder enkele veelvoorkomende...

Lees meer
Follow us on Social Media