Ik schreef er onlangs al een korte LinkedIn®-bijdrage over: commerciële advertenties op LinkedIn® zijn de investering niet waard. Native advertising daarentegen, blijkt wel een succesvol marketingmiddel te zijn, meer nog: het is booming business. Lees hieronder wat native advertising precies betekent, en waarom het een slimme manier is om je merk te promoten.
Hulp nodig?
Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren je LinkedIn® bedrijfspagina en profiel om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn®-content die echt scoort.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn® features?
🔥 Abonneer je dan op mijn maandelijkse nieuwsbrief op LinkedIn®
🔥 Volg onze Winger Academy company page
🔥 Volg mij of connecteer met mij en klik op de 🔔 in de rechterbovenhoek op mijn profiel
🔥 Contacteer ons als je meer wil weten over onze opleidingen en diensten
Advertentie in een ‘contentjasje’
Je kan native advertising op LinkedIn® zien als een kruising van een advertentie en een gewone bijdrage. De vorm en stijl sluiten aan bij de andere bijdragen in de feed, waardoor het amper opvalt dat het om sponsored content gaat. Krachtige native advertising boeit de lezer met interessante verhalen en legt subtiel de link met je merk. Het laat je doelgroep toe om op een kwalitatieve manier kennis te maken met jouw bedrijf en content.
In-feed advertising
Is het je al opgevallen dat in je feed telkens de 2de, 6de, 10de, 14de, … post ‘gepromoot’ is? Neen? Dan zitten de gesponsorde bijdragen discreet vermengd met de niet-betalende posts. En dat is nu net de kracht van native advertising. Als je een ‘gewone’, inhoudelijk relevante bijdrage promoot door er een advertentiebudget aan te spenderen, dan komt je post niet over als ‘commercieel’.
Je klanten en prospecten hebben het gevoel dat ze je merk op een natuurlijke manier tegenkomen als ze je gesponsorde bijdrage te zien krijgen.
Val onopvallend op
De manier waarop we internet gebruiken is de afgelopen 10 jaar behoorlijk veranderd. We surfen steeds meer mobiel, en wisselen heel wat informatie uit via sociale media. Het is dus logisch dat de manier waarop we adverteren ook verandert. Banners waren lange tijd dé heersers van de online ads. Maar naarmate we meer surfen, gaan we ons ook meer afschermen van platte reclame zoals display advertenties. We snakken naar authentieke verhalen en menselijke connectie.
Speel in op advertentiemoeheid
Je hebt het wellicht ook al ervaren: advertentiemoeheid. Je verveelt je, of voelt zelfs ergernis bij het zien van advertenties. Je wil eigenlijk liefst zo weinig mogelijk reclame zien. Je zit tenslotte op sociale media om geïnspireerd te worden en niet om de hele tijd producten en diensten door je strot geduwd te krijgen. Native advertenties bieden een gebruikersvriendelijk antwoord op die advertentiemoeheid: ze hebben een inspirerende, relevante en redactionele inhoud, zodat ze je doelgroep niet vermoeien. Meer nog: doordachte native advertising grijpt je publiek aan en werkt activerend.
Voordelen van native advertising
Een native ad heeft alle voordelen van commerciële LinkedIn®-ads, maar wordt veel beter gesmaakt door je doelgroep. Als je erin slaagt om inspirerende en relevante content te maken, haal je met native ads merkelijk meer return uit je advertentiebudget.
Tips voor krachtige native advertising
Het allerbelangrijkste om in je achterhoofd te houden als je een native advertentie maakt: relevantie is key! Zorg er dus voor dat je content waardevol is en die informatie geeft waar je lezer naar op zoek is. Nog belangrijk:
Eerst geven, dan terugkrijgen
Native advertising is pas echt succesvol als je jouw doelgroep eerst iets geeft voordat je iets komt halen. Je schenkt je doelgroep iets in de vorm van relevante, authentieke content en daaruit volgen de gewenste resultaten. Geven is dé superkracht van native advertising ten opzichte van ‘platte’ advertenties, die direct willen verkopen.
Zo, nu weet je waarom ik zo’n grote fan van native advertising ben. Ben je ook overtuigd van de kracht van inspirerende, relevante sponsored content, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Trek dan gerust aan onze mouw. Wij maken met heel veel plezier advertenties die van jouw merk een thought leader maken.
Bye bye slaapverwekkende commercie, hallo verrukkelijke stories!