Krijg ‘return op relevantie’, met native advertising

Auteur:

Tom Baeten
maart 19, 2024

Ik schreef er onlangs al een korte LinkedIn®-bijdrage over: commerciële advertenties op LinkedIn® zijn de investering niet waard. Native advertising daarentegen, blijkt wel een succesvol marketingmiddel te zijn, meer nog: het is booming business. Lees hieronder wat native advertising precies betekent, en waarom het een slimme manier is om je merk te promoten. 

Advertentie in een ‘contentjasje’

Je kan native advertising op LinkedIn® zien als een kruising van een advertentie en een gewone bijdrage. De vorm en stijl sluiten aan bij de andere bijdragen in de feed, waardoor het amper opvalt dat het om sponsored content gaat. Krachtige native advertising boeit de lezer met interessante verhalen en legt subtiel de link met je merk. Het laat je doelgroep toe om op een kwalitatieve manier kennis te maken met jouw bedrijf en content.

In-feed advertising

Is het je al opgevallen dat in je feed telkens de 2de, 6de, 10de, 14de, … post ‘gepromoot’ is? Neen? Dan zitten de gesponsorde bijdragen discreet vermengd met de niet-betalende posts. En dat is nu net de kracht van native advertising. Als je een ‘gewone’, inhoudelijk relevante bijdrage promoot door er een advertentiebudget aan te spenderen, dan komt je post niet over als ‘commercieel’.

Je klanten en prospecten hebben het gevoel dat ze je merk op een natuurlijke manier tegenkomen als ze je gesponsorde bijdrage te zien krijgen.

Val onopvallend op

De manier waarop we internet gebruiken is de afgelopen 10 jaar behoorlijk veranderd. We surfen steeds meer mobiel, en wisselen heel wat informatie uit via sociale media. Het is dus logisch dat de manier waarop we adverteren ook verandert. Banners waren lange tijd dé heersers van de online ads. Maar naarmate we meer surfen, gaan we ons ook meer afschermen van platte reclame zoals display advertenties. We snakken naar authentieke verhalen en menselijke connectie.

Speel in op advertentiemoeheid

Je hebt het wellicht ook al ervaren: advertentiemoeheid. Je verveelt je, of voelt zelfs ergernis bij het zien van advertenties. Je wil eigenlijk liefst zo weinig mogelijk reclame zien. Je zit tenslotte op sociale media om geïnspireerd te worden en niet om de hele tijd producten en diensten door je strot geduwd te krijgen. Native advertenties bieden een gebruikersvriendelijk antwoord op die advertentiemoeheid: ze hebben een inspirerende, relevante en redactionele inhoud, zodat ze je doelgroep niet vermoeien. Meer nog: doordachte native advertising grijpt je publiek aan en werkt activerend.

Voordelen van native advertising

Een native ad heeft alle voordelen van commerciële LinkedIn®-ads, maar wordt veel beter gesmaakt door je doelgroep. Als je erin slaagt om inspirerende en relevante content te maken, haal je met native ads merkelijk meer return uit je advertentiebudget.

  • Native advertising is minder storend dan commerciële advertenties
  • Relevante inhoud zorgt voor meer engagement
  • Native ads kennen een hogere klikfrequentie (CTR)
  • Met native advertising bouw je een expertstatus op in je vakgebied
  • Ze worden als betrouwbaarder gezien dan commerciële ads
  • Ze zijn zowel geschikt voor conversiegerichte campagnes als voor brand awareness
  • Ze bieden nauwkeurige targetingmogelijkheden (geografisch, op leeftijd, …)
  • Een native ad kost gemiddeld minder per conversie dan een commerciële advertentie

Tips voor krachtige native advertising

Het allerbelangrijkste om in je achterhoofd te houden als je een native advertentie maakt: relevantie is key! Zorg er dus voor dat je content waardevol is en die informatie geeft waar je lezer naar op zoek is. Nog belangrijk:

  • Maak dat je eerste woorden, die in de preview getoond worden, prikkelend zijn. Kies de juiste woorden om een positieve associatie met je merk op te wekken.
  • Natuurlijk moet de achterliggende content ook interessant en relevant zijn. De gebruiker is niet op zoek naar een verkooppraatje, maar naar inspirerende informatie en meeslepende storytelling. Dit gaat op voor zowel advertenties die naar een artikel leiden als voor een video.
  • Leg subtiel de link met je merk. Speel bijvoorbeeld in op de actualiteit, en profileer je als expert.
  • Wees origineel en uniek, er zijn al grijze merken genoeg …
  • Schrijf voor mensen, door mensen. Zorg dat je doelgroep connectie voelt.
  • Vermijd one-off’s. Vertrouwen win je niet op één dag. Door consequent in te spelen op een bepaald onderwerp en relevante antwoorden te geven op vragen waarmee je doelgroep worstelt, creëer je ‘thought leadership’. Denk dus lange termijn!

Eerst geven, dan terugkrijgen

Native advertising is pas echt succesvol als je jouw doelgroep eerst iets geeft voordat je iets komt halen. Je schenkt je doelgroep iets in de vorm van relevante, authentieke content en daaruit volgen de gewenste resultaten. Geven is dé superkracht van native advertising ten opzichte van ‘platte’ advertenties, die direct willen verkopen.

Zo, nu weet je waarom ik zo’n grote fan van native advertising ben. Ben je ook overtuigd van de kracht van inspirerende, relevante sponsored content, maar weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Trek dan gerust aan onze mouw. Wij maken met heel veel plezier advertenties die van jouw merk een thought leader maken.

Bye bye slaapverwekkende commercie, hallo verrukkelijke stories!

Hulp nodig?

Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren je LinkedIn® bedrijfspagina en profiel om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn®-content die echt scoort.

Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn® features?

🔥 Abonneer je dan op mijn maandelijkse nieuwsbrief op LinkedIn®

🔥 Volg onze Winger Academy company page

🔥 Volg mij of connecteer met mij en klik op de 🔔 in de rechterbovenhoek op mijn profiel

🔥 Contacteer ons als je meer wil weten over onze opleidingen en diensten

Reading material or learning material? Food for thought!

Misleiding op LinkedIn®

Misleiding op LinkedIn®

LinkedIn® wil bekend staan als een professioneel netwerk waar gebruikers hun personal branding en netwerken kunnen opbouwen al dan niet door waardevolle content te delen. Echter, net zoals bij elk ander platform, is LinkedIn® niet immuun voor misleiding en oneerlijke...

Lees meer
Eerste hulp bij LinkedIn®-problemen

Eerste hulp bij LinkedIn®-problemen

Moet je ineens een e-mailadres invullen bij een connectieverzoek? Of nog lastiger: werd je account geblokkeerd? Zit je met twee bedrijfspagina’s die je wil samenvoegen? Heb je plannen om een podcast te starten op LinkedIn®?Ik overloop hieronder enkele veelvoorkomende...

Lees meer
Follow us on Social Media