Nieuwe features April tot Juni

Auteur:

Tom Baeten
augustus 22, 2023

Als LinkedIn® agency begrijpen we als geen ander het belang van het laten groeien van je personal branding, jouw netwerk en het engagement en bereik van jouw LinkedIn® content. LinkedIn® heeft de afgelopen maanden weer een reeks nieuwe functies gelanceerd die je daarbij kunnen ondersteunen. We hebben de nieuwste functies van april tot juni verzameld die een belangrijke impuls zullen geven aan zowel je persoonlijke LinkedIn®-profiel als je bedrijfspagina.

April 🗓

1. Nieuwe echtheid-verificatiemethode voor je profiel

LinkedIn® neemt steeds meer maatregelen om nep-profielen  van het platform te verbannen, en daarom introduceren ze nu verschillende verificatie-opties voor LinkedIn®-profielen. Deze opties zijn gratis te gebruiken en ook beschikbaar in Europa.

Optie 1: LinkedIn® is een partnerschap aangegaan met CLEAR, een organisatie die onder andere ID-controles uitvoert op luchthavens. Hierbij worden de gegevens van je ID vergeleken met je LinkedIn®-profiel om je echtheid te bevestigen.

Optie 2: Verificatie via je zakelijke e-mailadres. Dit e-mailadres moet de naam van je organisatie bevatten, dat overeenkomt met je huidige functie en werkgever.

Optie 3: Via de ‘Over dit profiel’ functie op LinkedIn® kun je ontdekken wanneer iemand zijn of haar account heeft aangemaakt. En dat is niet alles! Je kunt zelfs zien wanneer de laatste keer de contactgegevens en profielfoto zijn bijgewerkt!

Waar kun je deze verificatie-opties vinden?
Klik op ‘Meer’ op je eigen profiel en kies vervolgens ‘Over dit profiel’.

2. Het verzenden van een post als privébericht naar meerdere mensen

Het was al mogelijk om een post als privébericht naar een connectie te sturen, maar nu kun je dezelfde post ook naar meerdere mensen tegelijk doorsturen. Om dit te doen, klik je op ‘Versturen’ onder de post, selecteer je de gewenste personen door hun naam in te typen en te selecteren, en voeg je een bericht toe. Je kunt ze individueel verzenden of er een groep van maken. 

3. Vaardigheden toevoegen aan je ‘Info’-sectie

Het was al mogelijk om vaardigheden toe te voegen aan je werkervaring, en nu kun je ook vijf vaardigheden toevoegen aan de ‘Info’-sectie van je persoonlijke profiel.

Ga naar het gedeelte ‘Info’ (About) en klik op het bewerkingspictogram met het potlood. Hier zie je nu de mogelijkheid om vijf (voorgeselecteerde) vaardigheden (Topskills) te benadrukken.

4. Als werkzoekende interesse tonen in een organisatie

Als je bedrijfspagina gebruikmaakt van een ‘Werken-bij-pagina’ (ook bekend als een carrièrepagina), heb je nu de mogelijkheid om werkzoekenden te laten aangeven dat ze interesse hebben in jullie vacatures. Deze optie wordt weergegeven in het gedeelte ‘Info’ en blijft een jaar geldig voor werkzoekenden. Hierdoor val je gedurende maximaal een jaar direct op bij recruiters, die vervolgens je profiel kunnen bekijken.

Waar vind je deze optie?
Als beheerder kun je op ‘Pagina bewerken’ klikken. Navigeer vervolgens in het linkermenu naar ‘Geïnteresseerd talent’. Let op: Deze melding wordt alleen weergegeven als je een carrièrepagina én Recruiter-abonnement hebt.

5. De slimme Inbox

Wellicht heb je het zelf ook al gezien, de melding dat LinkedIn® je inbox slimmer maakt. Je kunt ervoor kiezen om deze functie direct te activeren of dit later te doen.

Als je ervoor kiest om deze functie in te schakelen, zal LinkedIn® je berichten nu sorteren op basis van relevantie. Ze doen dit enerzijds in een gerichte of focused inbox en anderzijds in een ‘overig’ of ‘other’ inbox. Verder zal LinkedIn® je herinneringen geven voor onbeantwoorde berichten en suggesties bieden voor antwoorden door middel van knoppen. Persoonlijk gebruik ik het laatste nooit en ga ik altijd voor een authentiek en persoonlijk bericht. Niemand zit te wachten op standaard antwoorden, toch?

Gelukkig kun je zelf bepalen welke functionaliteiten je inschakelt en welke niet. In de instellingen kun je onder ‘Gegevensprivacy’ en vervolgens ‘Berichtenervaring’ aangeven welke opties je wilt activeren en welke niet.

 

Mei 🗓

1. LinkedIn® en AI

Zoals eerder vermeld, zet LinkedIn® steeds meer in op Kunstmatige Intelligentie (AI). Onlangs zag ik bij Kevin D. Turner een nieuwe ontwikkeling: het combineren van AI met het maken van nieuwe posts. Deze functie bevindt zich nog in de bètafase, wordt momenteel getest en is alleen beschikbaar voor premium-leden. Met deze optie kun je LinkedIn® instrueren om een post te maken op basis van 1 tot 30 woorden. 

De meningen zijn verdeeld wanneer het gaat over de kwaliteit van de content in onze newsfeed. Ons advies is al een jaar hetzelfde, technologie is er om ons te versterken en niet om ons te vervangen. Indien AI kan zorgen voor inspiratie of een nieuwe insteek is dat prima, maar overgiet het geheel altijd met een persoonlijke touch.

2. Mogelijkheid om de tijdlijn permanent op ‘recent’ in te stellen

Al jarenlang was het frustrerend dat wanneer je de tijdlijn op ‘Recent’ instelde, LinkedIn® het altijd automatisch terugzet  naar ‘Populair’. Met andere woorden, van een tijdlijn op basis van het algoritme naar een chronologische tijdlijn. Gelukkig is deze tijdelijke instelling nu verleden tijd dankzij deze nieuwe functie. Je kunt de tijdlijn nu permanent instellen (en uiteraard altijd weer aanpassen), dit geldt ook voor de mobiele applicatie. We experimenteren al een tijdje met deze aanpassing en de meningen zijn ook hier verdeeld. Ons advies is om regelmatig eens af te wisselen en ook de zoekfunctie te gebruiken. 

Raadpleeg zeker ook onze gratis gids met tips voor betere content:
https://www.linkedin.com/posts/tombaeten_improve-the-quality-of-your-LinkedIn®-newsfeed-activity-7076800852094525440-zGxk?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Waar vind je deze optie?
Klik op je profiel en ga naar ‘Instellingen en privacy’, klik vervolgens op ‘Account voorkeuren’. Klik in dit tabblat op ‘Feed-voorkeuren’ en pas tot slot je feed-voorkeuren aan naar ‘Recente bijdragen’.

Voor de mobile gebruikers: Klik links bovenaan in je startscherm op jouw profielfoto en vervolgens onderaan op instelleingen. Ga naar Account voorkeuren (account preferences) en naar feed voorkeuren (feed preferences).

3. Bètatest: directe berichten voor bedrijfspagina’s

Met de nieuwe functie voor directe berichten kunnen klanten rechtstreeks contact met je opnemen als beheerder via de LinkedIn® bedrijfspagina. Een leuke manier om de interactie met jouw volgers of potentiële klanten en medewerkers aan te gaan.

4. Aparte tabbladen in ‘Activiteiten’

In het gedeelte ‘Activiteiten’ van je persoonlijke profiel zijn nu alle items onderverdeeld in aparte tabbladen. Dit is heel handig, want zo kun je snel zoeken naar specifieke inhoud, zowel bij jezelf als bij anderen.

Wil je een ander tabblad als eerste weergeven? Geen probleem, klik gewoon op het bewerkingspictogram rechtsboven.

Vanaf nu hebben  ‘Evenementen’, die je vanuit je persoonlijke profiel organiseert, een eigen plek gekregen.

5. Statistieken nu ook opgesplitst in meerdere tabbladen

Niet alleen zijn je activiteiten onderverdeeld in meerdere tabbladen, maar ook je statistieken onder ‘Bijdragen en Activiteit’. Nu kun je zelf kiezen welke mediavorm je wilt bekijken, inclusief de bijbehorende statistieken (die je niet ziet bij ‘Activiteiten’).

6. Eenvoudig videomeetings opzetten

LinkedIn® heeft een nieuwe functie uitgerold waarmee het nog eenvoudiger wordt om een videocall op het LinkedIn®-platform in te stellen.

De integratie met het eigen videocall platform, Teams en Zoom is al erg lang een feit, maar was tot op heden bij vele leden nog onbekend. Het is nochtans een uitgelezen kans om met mensen snel over te schakelen op een videocall.

Je hebt mogelijk een nieuwe melding onderaan je chatvenster opgemerkt met de tekst “videomeeting maken”. Wanneer je hierop klikt, kun je je gesprek voortzetten via een videocall op het LinkedIn®-platform.

Juni 🗓

1. Belangrijke wijzigingen in het LinkedIn®-algoritme

Jason Pfeiffer ging in juni viraal omdat hij er in geslaagd is om bij twee management leden van LinkedIn® wat informatie los te peuteren over de recente wijzigingen in het algoritme. Hieronder dé korte samenvatting van het gesprek:

  • LinkedIn® geeft nu prioriteit aan ‘waardevolle’ content, wat heeft geleid tot een afname van 80% in klachten over de relevantie van de feed.
  • ‘Waardevolle’ content is op kennis gebaseerd, stimuleert betekenisvolle discussies en behoudt authenticiteit.
  • Het becommentariëren van je eigen bericht of het bewerken ervan wordt niet langer bestraft. 
  • Reposts worden erkend als een manier om bereik op te bouwen.
  • Hashtags en emoji’s beïnvloeden de perceptie van de lezer, maar hebben geen invloed op het bereik.
  • Berichten met documenten, berichten met meerdere afbeeldingen en peilingen worden door het algoritme geprefereerd.
  • Berichten met video’s hebben minder bereik, maar leveren meer betrokkenheid op.

2. Content-suggesties voor bedrijfspagina’s

Als beheerder van een bedrijfspagina heb je soms wat inspiratie nodig voor nieuwe content. In de beheerdersmodus van je bedrijfspagina zie je nu de sectie ‘Ideeën voor bijdragen’. Hier vind je suggesties voor nieuwe berichten die je kunt gebruiken. Met de rechterpijl kun je bladeren en in totaal worden er 3 suggesties weergegeven.

Door op de eerste pijl te klikken, kom je in het berichtenveld terecht. Daar kun je, zoals gebruikelijk, je eigen tekst typen.

Wij zijn niet overtuigd van deze functie omdat de kwaliteit van de suggesties bijzonder laag en vaak irrelevant zijn. Hieronder een voorbeeld. Los van het feit dat wij diversiteit en inclusie een warm hart toedragen ligt dit onderwerp ver van onze core business.

3. A/B-testen voor advertenties

Goed nieuws! Het is nu mogelijk om A/B-testen uit te voeren in het Campagnebeheer op LinkedIn®. Dit is geweldig omdat het je helpt te ontdekken wat het beste resoneert bij je doelgroep, zodat je effectiever kunt adverteren en het maximale rendement uit je investering haalt. Tijdens de testfase zagen klanten maar liefst 10 tot 20% betere resultaten door gebruik te maken van deze testmethode.

Je kunt testen op drie verschillende aspecten:
👉 Advertentieontwerp: Hierbij kun je variëren met afbeeldingen, verschillende soorten media of tekst om te zien wat het beste werkt.

👉 Doelgroepen: Door verschillende doelgroepen te testen, kun je snel achterhalen welke het beste reageert op je advertentie.

👉  Advertentieplaatsing: Je kunt testen waar je advertentie het beste werkt, of dat nu op LinkedIn® zelf is of op andere platforms buiten LinkedIn®.

Je vindt de ‘Test’-optie in je Campagnebeheer-account, in de linker kolom.

4. People asked filter

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert op LinkedIn®, zul je een gloednieuwe filter genaamd ‘People asked’ filter opmerken in de zoekresultaten!

Deze functie is ontworpen om je zoektocht naar goede content te verbeteren door je te voorzien van artikelen over het onderwerp waarin je geïnteresseerd bent, allemaal met beknopte samenvattingen en topbijdragen van experts.

5. People who talk about filter

Er is nog een nieuwe filter genaamd ‘People who talk about’’.

Deze filter sluit aan bij de vorige wijziging en is ontwikkeld om interessante personen onder jouw aandacht te brengen die op LinkedIn® posten over het onderwerp waar je naar zoekt.

6. Einde van de profielvideo

Helaas hebben we op 23 juni afscheid moeten nemen van de profielvideo (de video achter je profielfoto). Maar niet helemaal… als je al een profielvideo had, blijft deze gewoon bestaan. In ieder geval kun je geen nieuwe profielvideo’s meer maken.

Erg jammer deze ontwikkeling maar blijkbaar werd deze feature te weinig gebruikt om hem in te leven te houden.

7. Externe link toevoegen aan een afbeelding of video bij de post niet meer mogelijk

Linken toevoegen aan afbeeldingen of video’s is niet langer beschikbaar. Een andere handige functie die we moeten missen, en waar ik persoonlijk teleurgesteld over ben, is het kunnen toevoegen van linken aan afbeeldingen, foto’s of video’s. Voorheen was dit alleen mogelijk via de mobiele applicatie, en ik vond het bij gelegenheid erg nuttig.

8. De QR-code is verhuisd

De handige QR-code, die kan worden opgevraagd voor je persoonlijke profiel, is veranderd van plaats. De QR-code is nu via de mobiele applicatie te vinden in het tabblad ‘Mijn netwerk’ onder het blauwe knopje. 

LinkedIn® zit zoals je kan lezen niet stil en blijft ons verrassen met vernieuwende features. Toegegeven, soms is het moeilijk om de ratio achter hun keuzes te begrijpen, maar de dynamiek van de platformontwikkeling houdt ons scherp en geboeid.

Wil je altijd op de hoogte blijven van de laatste updates voor de tweede helft van dit jaar? Meld je aan voor onze nieuwsbrief. Wij voorzien je van handige tips, tricks en het meest actuele nieuws over de nieuwste features.

Volg Winger Academy op: Tom & Winger

Vorige samenvattingen van LinkedIn® features
Heb je iets over het hoofd gezien of merk je dat het niet in deze samenvatting is opgenomen?
De kans is groot dat het al eerder aan bod is gekomen. 
Ontdek hier de vorige features

Reading material or learning material? Food for thought!

Misleiding op LinkedIn®

Misleiding op LinkedIn®

LinkedIn® wil bekend staan als een professioneel netwerk waar gebruikers hun personal branding en netwerken kunnen opbouwen al dan niet door waardevolle content te delen. Echter, net zoals bij elk ander platform, is LinkedIn® niet immuun voor misleiding en oneerlijke...

Lees meer
Follow us on Social Media