Winger Academy integreert AI-tools om 10% meer content te bieden voor dezelfde prijs

Auteur:

Silvy Van Son
maart 1, 2023

De toekomst van marketingbureaus:

een gesprek met Tom Baeten van Winger Academy over AI-integratie


Klanten van Winger Academy krijgen binnenkort 10% meer content voor dezelfde prijs. Hoe dat komt? Door de alomtegenwoordigheid van Artificiële Intelligentie (AI). Tom Baeten, zaakvoerder van Winger Academy, geeft meer context rond de beslissing om AI-tools op te nemen in zijn bedrijfsmodel.

Tom, je hebt besloten om AI-tools helemaal te omarmen en toe te voegen aan de werkwijze van Winger Academy. Hoe kom je daarbij?

“We hebben het de afgelopen maanden allemaal mogen aanschouwen: AI-tools hebben een grote impact op ons leven. En dus ook op onze business. Ik vind het niet meer dan normaal dat Winger Academy de vleugels spreidt en nieuwe trends durft te omarmen. Ik houd graag mijn businessmodel regelmatig tegen het licht, steeds zoekende naar optimalisaties voor onze klanten. Ook in het geval van deze (niet zo) kleine AI-revolutie, dus.” 

Hoe gaat Winger Academy AI inschakelen?

“We hebben de voorbije maanden verschillende AI-tools intensief getest en zien vooral meerwaarde in de voorbereiding van content. AI kan ons kan helpen met het verzamelen van content ideeën, het schrijven van catchy openingszinnen, het maken van een eerste aanzet voor een tekst, enzovoort. De ervaring leert ons echter dat er niets kant-en-klaar uit de AI-bots rolt, maar dat het zeker voldoet als eerste aanzet. De finishing touch van onze copywriters blijft dus noodzakelijk.”

Wat is AI eigenlijk? Hoe werkt dat?
“We spreken dan bijvoorbeeld over bots zoals ChatGPT. ChatGPT staat voor ‘Generative Pre-training Transformer‘. Op basis van artificiële intelligentie voert deze bot dialogen met de gebruiker van de app. Je kan aan deze bot vragen stellen en hem opdrachten geven zoals bijvoorbeeld het schrijven van teksten. Het is een zelflerende taaltechnologie die door het veelvuldige gebruik ervan, alsmaar slimmer en slimmer wordt.”

Helpt de bot enkel met teksten of gaat het ook om visuals?
“Er zijn mogelijkheden voor zowel tekst als visuals, maar wat het grafische werk betreft, blijf ik momenteel op mijn honger zitten. De resultaten zijn daar momenteel nog ondermaats.”

Wat zijn de voordelen van werken met AI?
“Heel simpel: tijdswinst en een verhoogde efficiëntie. Bots leveren bovendien ideeën aan waar we misschien in eerste instantie zelf niet aan dachten. Dankzij de bot kunnen we dus sneller afwijken van de platgetreden paden. Maar nogmaals: in een ondersteunende en versterkende rol.” 

Werken met AI én copywriters, hoe gaat dat in zijn werk?

“Na de strategische meeting met de klant, verzamelt Winger Academy bij en rond de klant alle informatie en materiaal dat we nodig hebben om een slimme contentstrategie op poten te zetten. Daarna leggen we een content ideeënlijst aan. 80% van de input en uitwerking komt van ons team, de overige 20% wordt aangevuld met input van de bot.”

Wat is het verschil tussen vroeger en nu?
“Dat we nu gewapend zijn met slimme tools die ontzettend versterkend kunnen werken. Ik ben ervan overtuigd dat we hier aan het begin staan van een AI-revolutie. De technologie is nog jong en zal in de nabije toekomst nog grotere stappen zetten. Misschien kunnen we op termijn het percentage toepasbaarheid verhogen, maar dat gaan we proefondervindelijk ontdekken.”

Je team zal sneller werken. Wat is dan de impact op de prijs?
“Wanneer wij ons efficiënter kunnen organiseren dan is het voor mij logisch dat onze klanten daar ook van profiteren. Momenteel is het nog te vroeg om te spreken over ernstige prijsverlagingen, maar een impact van 10% op de afgesproken prijzen is vandaag wel realistisch. Indien de impact op het werk nog toeneemt gaan we dit optrekken. Onze klanten kunnen er alleszins op rekenen dat we hen hiervan op de hoogte gaan houden.”

Wat is de impact op de tijdsbesteding?
“Die impact is momenteel eerder beperkt. 80% van het werk moet moet nog steeds gebeuren door ons team, daarom spreken we over een erg kleine tijdswinst. Bovendien is het soms zoeken naar de juiste instructies vooraleer de bot begrijpt wat er verwacht wordt. Die tijd moet je natuurlijk ook meerekenen.”

Hoe zal AI de toekomst vormen?
“Deze technologie gaat voor een transformatie zorgen in onze business. Het ontkennen of ontwijken is eenvoudig weg gevaarlijk en onverstandig. Vernieuwing en technische ontwikkeling moet je zoveel mogelijk omarmen en blenden met je bestaand businessmodel. Mijn verwachting is dat AI-bots steeds performanter gaan worden en dat de impact op de tijdsbesteding groter zal worden. Wat dat concreet wil zeggen voor onze klanten? Meer content voor een gelijkaardig bedrag.”

Wat zijn de nadelen van AI voor content creatie en copywriting?
“AI wordt misschien soms nog overschat. Sommigen beweren dat het ons gaat vervangen. Dat geloof ik niet. Inhoudelijk klopt het niet altijd wat de bots beweren. Dus we moeten opmerkzaam blijven. Wat ik wel geloof is dat het onze manier van werken sterk gaat veranderen. Een team uitsluitend uit bots? Dat gaat niet snel gebeuren.”

Moeten mensen met een schrijvend beroep hun baan vrezen?
“Neen, maar copywriters die weigeren de technologie te omarmen, lopen het risico de trein te missen. Mocht ik copywriter zijn, zou ik experimenteren met deze bots en kijken hoe het mijn werk kan versterken. Mijn team heeft alleszins niets te vrezen. Misschien krijgen ze een aangepaste of nieuwe rol binnen het bedrijf, maar ik ben er vooral van overtuigd dat dit eerder voor groei gaat zorgen.”

Ben je bang dat klanten het werk zelf gaan uitvoeren?
“Nee. Ik maak graag de vergelijking met de bouwsector. Je zal altijd doe-het-zelvers hebben die nog tijd over hebben om zelf de mouwen op te stropen. Je kan dan wel je materiaal in de groothandel gaan inkopen, het maakt je nog geen professionele aannemer. Klanten die het heft in eigen handen willen nemen, zullen de tijd moeten nemen. Tijd om de steeds evoluerende technologieën onder de knie te krijgen. Tijd en inzicht om te oordelen of het aangeleverd materiaal wel degelijk binnen hun strategie past. Als ze al een strategie hebben… Als LinkedIn marketing agency kunnen we ondernemers of marketeers natuurlijk leren werken met deze bots en blijven we waken over het totaalplaatje. Maar er zijn ook ondernemers die zich liever op hun kerntaken willen focussen en nood hebben aan ondersteuning. Er zal dus altijd vraag blijven naar bedrijven zoals ons.”

Op de hoogte blijven van alles wat
beweegt in deze AI-revolutie?

Reading material or learning material? Food for thought!

Dé LinkedIn trends voor 2024

Dé LinkedIn trends voor 2024

Nu 2024 voor de deur staat, kunnen we op basis van het voorgaande jaar concluderen dat het landschap van LinkedIn dynamischer is dan ooit. De nieuwe features vlogen ons het voorbije jaar weer om de oren. Sommige functies werden afgevoerd naar het ‘feature kerkhof’....

Lees meer
Follow us on Social Media