De beste ambassadeurs? Dat zijn je medewerkers! Wanneer je team online content deelt over het bedrijf kan dat het bereik van het bedrijf tot 10 keer vergroten en heb je 58% meer kans om talent aan te trekken via content marketing. Helaas verloopt het warm maken van je team om zich in te zetten als online ambassadeur niet altijd even makkelijk en georchestreerd. Daarom deel ik vandaag 4 tips die je helpen bij het opzetten van een “social ambassadeur programma”.
Tip #1: Bepaal je doelstelling.
Wanneer ik leidinggevenden vraag waarom ze aan de slag willen gaan met ambassadorship, krijg ik vaak het antwoord “om het bedrijf meer visibiliteit te geven op LinkedIn®”. Het echte doel schuilt echter achter de vervolgvraag: “Waarom wil je het bedrijf meer visibiliteit geven op LinkedIn®?”. Mogelijke antwoorden zouden kunnen zijn:
- De naamsbekendheid vergroten om top-of-mind te worden bij de doelgroep.
- Onder de aandacht komen bij nieuwe klanten.
- Potentiële kandidaten aantrekken om vacatures ingevuld te krijgen.
- Stakeholders informeren over het reilen en zeilen van de organisatie.
Voor je een programma opzet dat vertelt hoe jullie te werk zullen gaan, is het dus belangrijk om eerst de waarom te bepalen.
Tip #2: Creëer een realistisch plan van aanpak
Verwacht je dat al je medewerkers uit zichzelf content zullen publiceren? Dan zal ik je helaas moeten teleurstellen. Gelukkig hoeft dit niet te betekenen dat je niet (bijna) iedereen kan betrekken! Ik raad je namelijk aan om je medewerkers op te delen in drie groepen:
1. De engagers
Deze eerste groep is meteen de grootste groep en bestaat uit 40-60% van je medewerkers. Dit zijn personen die niet zelf aan de slag zullen gaan met content marketing, maar die wel met veel plezier een like zullen geven aan de posts van hun collega’s en/of van de bedrijfspagina. Een deel van hen zal nog een stapje verder gaan en eventueel ook een comment achterlaten of een bijdrage reposten of delen.
Desondanks dat deze groep zelf niet actief actie onderneemt, dragen de likes wel bij tot het boosten van het bereik van een bijdrage. Wanneer iemand een like uitdeelt, zal een deel van de connecties van deze persoon de desbetreffende bijdrage namelijk in hun newsfeed zien verschijnen met de boodschap “ (naam) vindt dit interessant”.
Om engagement te stimuleren, is het belangrijk dat je:
- uitlegt wat de belangen en effecten hiervan zijn op het bedrijf.
- een gids of video maakt waarin je toont op welke manieren medewerkers engagement kunnen tonen.
- nieuwe posts op een snelle manier zichtbaar maakt voor het team. Ga er dus niet van uit dat medewerkers de post uit zichzelf zullen spotten, maar stuur bijvoorbeeld telkens een mail uit wanneer er een nieuwe bijdrage werd gepubliceerd.
2. De ambassadeurs
Ook deze groep zijn engagers, maar gaan nog een stapje verder. Ambassadeurs zijn actief bezig met het onderhouden en uitbouwen van hun netwerk en zijn bereid om kant-en-klare content van jouw bedrijf via hun profiel te posten. Je kunt verwachten dat ongeveer 20% van je medewerkers tot deze groep zal behoren.
Om kant-en-klare content te kunnen posten, moet deze content uiteraard wel beschikbaar zijn. Om deze groep te betrekken moet je dus:
- Een content organisatie opzetten waarbij je posts beschikbaar stelt die overgenomen kunnen worden door medewerkers.
- Duidelijke richtlijnen formuleren over welke content wanneer gepost mag worden en waar medewerkers alles kunnen terugvinden.
3. De micro-influencers
Tot slot is er ook nog de kleine groep van micro-influencers. Deze groep omvat ongeveer 2% van de medewerkers van een bedrijf. Zij zijn eveneens engagers en ambassadeurs, maar vullen dit aan met thought leadership waarbij ze ook originele eigen content publiceren. De content van deze micro-influencers wordt dus geschreven vanuit de persoon in kwestie en komt bijgevolg heel persoonlijk en authentiek over.
Om micro-influencers te stimuleren is het belangrijk om hen:
- Te betrekken bij de content organisatie en het content overleg, zodat zij weten wat er leeft binnen de online strategie.
- Beroep te laten doen op interne of externe diensten zoals copywriting, grafisch design en fotografie.
- Te betrekken bij het meten en bespreken van de content marketing resultaten.
Tip #3: Lead by example
Als leidinggevende heb je de ideale positie om het goede voorbeeld te geven aan je team. Als lid van het management heb je namelijk de luidste stem op LinkedIn®. Positioneer jezelf dus online als executive thought leader en je zal merken dat dit anderen zal inspireren om hetzelfde te doen.
Tip #4: Schakel een expert in
Ben je klaar om van de kracht van ambassadeurschap te proeven, maar weet je niet goed waar te beginnen? Contacteer ons gerust vrijblijvend via info@wingeracademy.be.
Hulp nodig?
Schakel een expert in.
We kunnen je zowel adviserend als uitvoerend bijstaan doorheen het hele proces.