De kracht van merkassociaties
& hoe jij hierop kan inzetten via LinkedIn®
Wanneer iemand ‘tegels, natuursteen, parket’ zegt, roep jij wellicht luidkeels ‘Impermo’. Bij anti-roos shampoo komt het bekende merk ‘Head & Shoulders’ waarschijnlijk meteen in je op. Bill Gates associeer je wellicht met ‘Microsoft’ en haar software-toepassingen zoals Outlook. En wanneer iemand je vraagt naar het allerbeste LinkedIn®-agency, denk je hopelijk aan Winger Academy. 😉 Geen zorgen: ik kan jouw gedachten niet lezen, maar ik kan jou wel alles vertellen over de kracht van merkassociaties.
Wat zijn merkassociaties?
We worden de hele dag door overspoeld door tal van prikkels. Een deel van deze prikkels worden door merken uitgestuurd en zijn van commerciële aard. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reclameboodschappen. Alle (commerciële) signalen die onze zintuigen waarnemen, worden vervolgens naar onze hersenen gestuurd en opgeborgen in zogenaamde cognitieve units.
Volgens Anderson, de bedenker van de ‘spreading activation theory of memory’, worden er in ons geheugen tal van verbindingen gelegd tussen deze verschillende cognitieve units. Dit proces herhaalt zich steeds totdat je plots bepaalde elementen onbewust gaat linken aan een merk. Voorbeelden van zulke elementen zijn:
- kleuren
- melodieën
- woorden
- geuren
- emoties
- locaties
- productkenmerken
- slogans
- personen
- enzovoort
Je geheugen kan dus voor één merk een heel spinnenweb aan merkassociaties bevatten. Indien dit spinnenweb uit positieve associaties bestaat, kan het jouw bedrijf ook heel wat voordelen opleveren. Merkassociatie is namelijk één van de bepalende invloeden op de koopintentie van de klant.
“Attitude is greatly shaped by influence and association”
Indien mensen je merk associëren met positieve eigenschappen, zullen ze sneller geneigd zijn om een product van je aan te kopen. Bovendien is de kans ook waarschijnlijker dat ze jouw merk verkiezen boven een concurrerend merk.
Merkassociaties creëren via LinkedIn®
De meeste factoren die invloed hebben op de creatie van merkassociaties heb je als bedrijf zelf in de hand. Door middel van jouw communicatie-uitingen kan je dus gaan beïnvloeden met welke elementen mensen je merk associëren. Zo kan je via LinkedIn® inzetten op:
A) Personal branding
Het is een cliché, maar mensen kopen het liefst van mensen. Daarom kan je via jouw persoonlijk LinkedIn®-profiel ook merkassociaties gaan creëren. Als bedrijfsleider of medewerker ben je namelijk het verlengde van de bedrijfsidentiteit en ben je de perfecte ambassadeur om de juiste associaties in de kijker te zetten.
Samen met mijn collega LinkedIn®-en recruitment experte Valerie deel ik bijvoorbeeld wekelijks een post vanuit ons persoonlijk LinkedIn®-profiel die goed aansluit bij de expertises en activiteiten van Winger Academy. Onze netwerken zullen ons vervolgens gaan associëren met allerlei termen. Bij het horen van deze termen zullen deze mensen bijgevolg ook de link leggen naar Winger Academy.