Waarom een aanbeveling strategie op LinkedIn belangrijk is

Written by Tom Baeten

december 22, 2022

Een professionele aankoop, een opleiding die je interesseert of een nakende samenwerking: ook in de B2B-sector wil je het risico op een eventuele ‘miskoop’ zo klein mogelijk houden. In dit digitaal tijdperk gebruiken mensen massaal het internet om online te zoeken en te onderzoeken. En daar spelen LinkedIn aanbevelingen vandaag een onmiskenbare rol in. Aanbevelingen deel laten uitmaken van jouw marketingstrategie? This is your call!

Online aanbevelingen zijn soms tricky. Je kent ze wel: de vele, anonieme aanbevelingen op het internet met vijf sterren waarin meestal dezelfde, overdreven positieve punten worden aangehaald. Laat die alarmbel maar rinkelen! 

Terwijl je op een website dus makkelijk een testimonial zou kunnen fabriceren (not done…), is dit gewoon niet mogelijk op LinkedIn. Doordat LinkedIn-aanbevelingen van iemand moeten komen en je met naam en functie ziet over wie het gaat, zijn ze veel krachtiger. En beslissingen nemen op basis van betrouwbare aanbevelingen? Dat zit in onze hersenen ingebakken.

Bevestiging: een gegeerd goed 

Vooraleer kopers de knoop doorhakken, banen ze zich een weg door alle informatie die beschikbaar is. Ze gaan googelen, blogs lezen en video’s kijken. Zorg dus dat er eerst en vooral genoeg en kwaliteitsvolle content voorhanden is!

Na een succesvolle onderzoeksfase hebben de kopers zichzelf bijna overtuigd. Maar is hun oordeel wel juist? Ze gaan gretig op zoek naar bevestiging. 

Wat vinden anderen van de service, de kwaliteit, kortom het product? Op het moment dat iemand op zoek is naar een persoon met een bepaalde expertise, is het natuurlijk geweldig als dit bevestigd wordt door mensen die met je gewerkt hebben. 

Aanbevelingen werken namelijk geruststellend en dragen bij tot vertrouwen, een basisgevoel om beroep op iemand te doen.

Op LinkedIn bestaan drie vormen van aanbevelingen:

1. Het onderschrijven van vaardigheden:
op het persoonlijk profiel duid je met een klik de skills aan die
de desbetreffende persoon het best beheert.  

    2. Aanbevelingen op een persoonlijk profiel: vraag of krijg van iemand in je netwerk een geschreven en persoonlijke aanbeveling van maximum 3.000 tekens op het persoonlijk profiel.

      3. Aanbevelingen op een servicepagina: vraag via je servicepagina aan klanten om een aanbeveling. Lees hier meer over servicepagina’s en aanbevelingen.

        Hoe je om een aanbeveling vraagt of hoe je die geeft, leggen we je onderaan dit artikel uit.
        Maar er zijn ook valkuilen. 

        • Qua objectiviteit is LinkedIn niet helemaal waterdicht. Je bepaalt namelijk zelf welke aanbevelingen op je profiel komen te staan en welke niet. Er helemaal geen hebben, is ook geen ideale situatie. Vraag daarom zoveel mogelijk waardevolle aanbevelingen op. 
        • Kijk door de vriendjespolitiek. En vraag zelf vooral ook geen fake aanbevelingen aan vrienden. Daar prikt men snel doorheen.

        Toch wegen deze valkuilen niet op tegen de vele voordelen:   

        • Positieve beoordelingen zijn als het ware micro-marketingcampagnes die blijven werken lang nadat de aanbeveling is geplaatst. Ze geven een blijvend positief beeld aan potentiële klanten en creëren een voortdurende merkbekendheid waar het bedrijf zowel op korte als op lange termijn van profiteert.
        • Dankzij goede aanbevelingen kan je wedijveren met de grotere, gevestigde concurrenten. Want bij welk bedrijf koopt men liever? Eentje met 2.000 recensies met drie sterren of één met vijftig recensies met vijf sterren? Juist ja. 
        • Wie zijn of haar klanten een stem geeft, creëert klantenloyaliteit. Klanten die de tijd nemen voor een aanbeveling, zijn geneigd om ook in de toekomst te interageren met andere content of activiteiten van je bedrijf.

        Hoe vraag je om een aanbeveling op je persoonlijke LinkedIn profiel? 

        Let op: als je iemand om een aanbeveling wil vragen, moet je geconnecteerd zijn met elkaar.

        1️⃣ Ga naar het desbetreffende profiel en klik op ‘Meer’. Kies voor ‘Verzoek om een aanbeveling’. Er verschijnt een pop-up.

        2️⃣ Duid aan welke relatie je hebt met deze persoon (bijvoorbeeld, Erik was een klant van mij) en je geeft ook aan wat jouw functie tijdens deze samenwerking was.

        3️⃣ Verwijder het standaard bericht van LinkedIn en schrijf een persoonlijk en oprecht bericht. Durf gerust aan te geven over welke service of producten je een aanbeveling zou willen.

        Hoe vraag je iemand om een wijziging in de aanbeveling? 

        Als een connectie je een aanbeveling schrijft, krijg je een bericht van de afzender op LinkedIn. Je kunt de aanbeveling accepteren, afwijzen of om herziening vragen. Een herziening vraag je bijvoorbeeld bij een typefout of een onvolledige aanbeveling.

        Hoe geef je iemand een aanbeveling?  

        Je kunt uiteraard ook iemand zelf een aanbeveling geven. Ga naar zijn of haar profiel, klik op ‘Meer’ en kies voor ‘Aanbevelen’

        Ook hier vul je de velden in en schrijf je de aanbeveling. Diegene krijgt een mailtje dat je de aanbeveling gegeven hebt en kan zelf kiezen of hij/zij het plaatst of niet. 

         

        Waar vind je aanbevelingen terug? 

         Aanbevelingen vind je onderaan je persoonlijke LinkedInprofiel terug in chronologische volgorde. Een heel sterke aanbeveling kan je dus niet zomaar bovenaan plaatsen. Je ziet zowel de ontvangen als gegeven aanbevelingen. Klik je op het potlood rechtsboven, dan kan je aangeven of je aanbevelingen zichtbaar maakt op je profiel of niet. 

        Er is geen manier om naar een specifieke aanbeveling te linken. Maar als je er een wilt vermelden, houdt niemand je tegen om er een screenshot van te maken of de tekst naar een apart bericht te kopiëren.

         

        Hoe onderschrijf je iemands vaardigheden? 

        Ga naar het profiel van iemand uit je netwerk. Scroll omlaag naar de sectie ‘Vaardigheden’. Je ziet nu de drie vaardigheden waarvoor deze persoon het meest onderschreven is. 

        Klik op ‘Alle vaardigheden weergeven’. Via de knop ‘Onderschrijven’ geef je aan dat deze persoon deze specifieke vaardigheid goed beheerst. 

        Key takeaways: 

        • Beslissingen nemen op basis van aanbevelingen zit in onze hersenen ingebakken. En in de B2B-sector is dat niet anders.
        • Aanbevelingen zijn een geweldige manier om feedback van klanten te krijgen over jouw producten en diensten.
        • Positieve beoordelingen geven een blijvend positief beeld aan potentiële klanten en creëren een voortdurende merkbekendheid waar het bedrijf zowel op korte als op lange termijn van profiteert.

         

        Tips voor jou: 

        • Ga actief op zoek naar aanbevelingen via LinkedIn. Je moet hiervoor misschien buiten je comfortzone treden, maar eerlijk? Het is heel moeilijk om echte, eerlijke, diepgaande beoordelingen van klanten te krijgen zonder erom te vragen in de B2B-wereld.
        • Vraag onmiddellijk of je deze aanbeveling ook op andere kanalen zoals bvb je website mag gebruiken
        • Ga nog een stapje verder en zorg ervoor dat het vragen om aanbevelingen standaard wordt opgenomen in je customer journey. 

        Hulp nodig?

        Schakel een expert in.
        Laat Winger Academy jou helpen om jouw profiel en jouw content een upgrade te geven

        Andere blogposts