Wat is de meerwaarde van LinkedIn Premium?

Written by Tom Baeten

oktober 3, 2022

De verschillende abonnementen en hun features op een rijtje

“Try premium now for free”: een melding die non-premium LinkedIn leden dagelijks achtervolgd. Maar wat is dat eigenlijk, zo’n premium abonnement? Heeft het een grote meerwaarde? En volstaan de gratis functies dan niet om resultaten te halen uit het platform? Vandaag doen wij alle abonnementen en hun functies uit de doeken!

De verschillende abonnementen 

LinkedIn biedt vier verschillende premium abonnementen aan, die elk gericht zijn op een andere doelgroep: 

  • Premium Career is het abonnement voor werkzoekenden die het professionele platform willen gebruiken als opstapje naar hun volgende job. 
  • Premium Business is het pakket dat gericht is op bedrijfsleiders. Het geeft hen meer inzicht in hoe zij, alsook hun concullega’s, scoren op LinkedIn zodat zij op basis van deze info hun onderneming verder kunnen uitbouwen. 
  • Recruiter Lite richt zich, zoals de naam al doet vermoeden, tot recruiters. Dit abonnement bevat tal van features waarmee zij sneller en eenvoudiger het juiste talent kunnen vinden. 
  • Sales Navigator is een tool die sales professionals helpt bij zowel het prospecteren als het binnenhalen van leads en sales via LinkedIn. 

 

Benieuwd naar de premium features? Wij zetten onze favorieten alvast op een rijtje: 

Ga na wie je profiel bekijkt
Voor mij één van de belangrijkste premium features! Een grote frustratie van vele non-premium leden, is dat je enkel kan zien wie de 5 recentste bezoekers van jouw profiel waren. Omdat deze bezoekers potentiële werkgevers of klanten zouden kunnen zijn, is het handig om hen te contacteren. Dankzij de premium abonnementen krijg je toegang tot de gegevens van alle personen die jouw LinkedIn profiel gedurende de laatste 90 dagen hebben bezocht. En dan is het een kleine moeite om te kijken wie binnen jouw doelgroep jouw profiel heeft bezocht en hen te benaderen.

InMail berichten
Via InMail kan je LinkedIn-leden benaderen via een chatbericht en/of via mail (afhankelijk van de instellingen in het tabblad communicatie). Waar je met een gratis profiel dus slechts bepaalde profielen kan contacteren, krijg je via InMail berichten de kans om te netwerken met zowat elke LinkedIn gebruiker.
Als sollicitant kan je deze feature gebruiken om HR managers te contacteren. Zo zal jouw sollicitatie er meteen uitspringen tussen de reguliere inzendingen. Ook als bedrijfsleider is deze feature interessant omdat je jouw functie kan uitspelen om wat meer gewicht in de schaal te leggen tijdens een gesprek. Maak een Inmail bericht wel waardevol en relevant en maak er geen sales pitch van want daar zit niemand op te wachten.

Volledige toegang tot LinkedIn Learning cursussen
Wil je jouw skills nog wat aanscherpen om die ene job binnen te halen? Of zijn er bepaalde eigenschappen die je als bedrijfsleider graag wil ontwikkelen? Met LinkedIn Learning krijgen professionals toegang tot meer dan 17.000 cursussen die worden gedoceerd door experten binnen hun vakgebied. Dat dit een waardevolle bron van informatie is, is een understatement!

Voorbereiding voor sollicitaties
Enkel beschikbaar voor Premium Career
Via het Premium Career abonnement helpt LinkedIn werkzoekenden bij de voorbereiding van hun sollicitatieprocedure. Zo geeft het platform je bijvoorbeeld toegang tot veelvoorkomende interviewvragen, inclusief antwoordmogelijkheden. Op deze manier ben je perfect voorbereid voor jouw volgende gesprek!

Ongelimiteerd zoeken
Vind je in de top van de zoekresultaten niet waar je naar op zoek was? Dan kan je via de LinkedIn zoekfilter zonder problemen verder zoeken wanneer je een Premium abonnement hebt.

Inzichten in sollicitaties
Het Premium Career abonnement helpt je aan een job die echt bij jou past. Het platform matcht jouw profiel aan vacatures en vertelt jou op een schaal van 1 tot 5 hoe goed de job aansluit bij jouw opleiding, ervaring en skills. Zo weet je meteen of het de moeite waard is om te solliciteren! 

Business inzichten

Naast jouw eigen statistieken, is elke bedrijfsleider ook benieuwd naar hoe goed de concurrentie het doet. De business inzichten feature van Premium Business geeft je toegang tot allerlei interessante data van zowel je concurrenten als sectorgenoten. Zo kan je bijvoorbeeld nagaan hoe het werknemersaantal van je concurrenten is gegroeid doorheen de tijd, en kan je ook bekijken welke werknemers het bedrijf na minder dan 2 jaar alweer verlaten hebben. 

 

Wil je graag inzicht in de extra features die sales navigator en LinkedIn recruiter bieden? Dan verwijzen wij jou graag door naar onze blogposts.

 

Conclusie: is LinkedIn Premium de moeite waard? 

Indien je de functies handig vindt en je ervan overtuigd bent dat je ze ook effectief op regelmatige basis zal gebruiken, zal de investering in het premium abonnement zichzelf op termijn zeker terugverdienen. Wat ons betreft is dit abonnement zeker de moeite waard, en raden we iedereen die nood heeft aan de features aan om zeker gebruik te maken van de gratis proefperiode van 30 dagen.

Andere blogposts