De kracht van merkassociaties

Written by Tom Baeten

augustus 5, 2022

De kracht van merkassociaties

& hoe jij hierop kan inzetten via LinkedIn 

Wanneer iemand ‘tegels, natuursteen, parket’ zegt, roep jij wellicht luidkeels ‘Impermo’. Bij anti-roos shampoo komt het bekende merk ‘Head & Shoulders’ waarschijnlijk meteen in je op. Bill Gates associeer je wellicht met ‘Microsoft’ en haar software-toepassingen zoals Outlook. En wanneer iemand je vraagt naar het allerbeste LinkedIn-agency, denk je hopelijk aan Winger Academy. 😉 Geen zorgen: ik kan jouw gedachten niet lezen, maar ik kan jou wel alles vertellen over de kracht van merkassociaties. 

Wat zijn merkassociaties? 

We worden de hele dag door overspoeld door tal van prikkels. Een deel van deze prikkels worden door merken uitgestuurd en zijn van commerciële aard. Denk hierbij bijvoorbeeld aan reclameboodschappen. Alle (commerciële) signalen die onze zintuigen waarnemen, worden vervolgens naar onze hersenen gestuurd en opgeborgen in zogenaamde cognitieve units.

Volgens Anderson, de bedenker van de ‘spreading activation theory of memory’, worden er in ons geheugen tal van verbindingen gelegd tussen deze verschillende cognitieve units. Dit proces herhaalt zich steeds totdat je plots bepaalde elementen onbewust gaat linken aan een merk. Voorbeelden van zulke elementen zijn: 

  • kleuren 
  • melodieën
  • woorden 
  • geuren 
  • emoties
  • locaties
  • productkenmerken
  • slogans 
  • personen
  • enzovoort 

 

Je geheugen kan dus voor één merk een heel spinnenweb aan merkassociaties bevatten. Indien dit spinnenweb uit positieve associaties bestaat, kan het jouw bedrijf ook heel wat voordelen opleveren. Merkassociatie is namelijk één van de bepalende invloeden op de koopintentie van de klant.

“Attitude is greatly shaped by influence and association”

Indien mensen je merk associëren met positieve eigenschappen, zullen ze sneller geneigd zijn om een product van je aan te kopen. Bovendien is de kans ook waarschijnlijker dat ze jouw merk verkiezen boven een concurrerend merk. 

Merkassociaties creëren via LinkedIn 

De meeste factoren die invloed hebben op de creatie van merkassociaties heb je als bedrijf zelf in de hand. Door middel van jouw communicatie-uitingen kan je dus gaan beïnvloeden met welke elementen mensen je merk associëren. Zo kan je via LinkedIn inzetten op: 

A) Personal branding

Het is een cliché, maar mensen kopen het liefst van mensen. Daarom kan je via jouw persoonlijk LinkedIn-profiel ook merkassociaties gaan creëren. Als bedrijfsleider of medewerker ben je namelijk het verlengde van de bedrijfsidentiteit en ben je de perfecte ambassadeur om de juiste associaties in de kijker te zetten. 

Samen met mijn collega LinkedIn-en recruitment experte Valerie deel ik bijvoorbeeld wekelijks een post vanuit ons persoonlijk LinkedIn-profiel die goed aansluit bij de expertises en activiteiten van Winger Academy. Onze netwerken zullen ons vervolgens gaan associëren met allerlei termen. Bij het horen van deze termen zullen deze mensen bijgevolg ook de link leggen naar Winger Academy.

 

Een grote misvatting die vele mensen hebben, is dat je deze resultaten kan bereiken met slechts enkele posts. Om associaties te creëren, moeten mensen alle fases van de Personal Brand Pyramid doorlopen hebben, en dat kan vaak maanden tot zelfs jaren duren. Laten we even inzoomen op deze fases: 

1. De eerste fase is de fase van bewustwording (salience). Hierbij ziet iemand iets van jou voorbij komen of pikt een persoon iets over jou op. Ooit kwam ik bijvoorbeeld tijdens een opleiding in contact met de Golden Circle Theory van Simon Sinek, waardoor deze persoon voor het eerst op mijn radar verscheen. 

2. Na dit initiële contact zullen mensen een eerste mening over jou krijgen. Deze perceptie ontstaat vaak vanuit een nood of interesse. Zo vond ik de Golden Circle Theory erg interessant, en besloot ik hier meer informatie over te vergaren door het boek van Simon Sinek te lezen. 

3. Deze informatie zorgde ervoor dat ik bepaalde gevoelens ervaarde wanneer ik content van Simon Sinek voorbij zag komen. Ik bevond me in de derde fase, waar mensen gevoelens van bijvoorbeeld sympathie of vertrouwen creëren voor jou. Tijdens deze fase beginnen ze ook bepaalde beelden te linken aan jou en je merk. 

4. Tot slot eindigt de piramide met een relatie, waarbij er een echte band is tussen jou en een persoon of merk. Wanneer mensen zich in deze fase bevinden, zijn ze fan van jou en is de kans ook waarschijnlijker dat ze iets zullen aankopen. Wanneer ik bijvoorbeeld een nieuwsbrief over een opleiding van Simon Sinek ontvang, is de kans groot dat ik me zal inschrijven. 

 

B) Online netwerken

Om de Personal Brand pyramid te kunnen inzetten, heb je uiteraard wel een publiek nodig en zul je online moeten gaan netwerken. Gelukkig is LinkedIn het professionele platform bij uitstek en kan je je netwerk eenvoudig uitbouwen met: 

  • gekende relaties zoals vrienden, familie, collega’s, partners, leveranciers en bestaande klanten. 
  • nieuwe relevante connecties voor jouw bedrijf. Via tal van features, zoekfilters, posts en meldingen kan je in contact komen met personen uit jouw doelgroep en trachten om een relatie met hen uit te bouwen. 

C) Content marketing

Eens je bepaald hebt hoe je jouw merk wil gaan positioneren en welke associaties daarbij belangrijk zijn, kan je deze associaties via jouw communicatie naar buiten brengen. Hierbij is het belangrijk dat je steeds op een consistente manier content publiceert, zodat je herhaaldelijke associaties creëert bij je doelgroep. 

Voel je je nog niet helemaal klaar om zelf aan de slag te gaan met LinkedIn? Schrijf je dan zeker in voor één van onze opleidingen: https://learning.wingeracademy.be/

 

Andere blogposts