10 tips om jouw medewerkers aan te sturen als virtueel of hybride sales leider.

Auteur:

Tom Baeten
juni 11, 2022

10 tips om jouw medewerkers aan te sturen als virtueel of hybride sales leider. 

Telewerken: het is een begrip dat we anno 2022 niet meer moeten uitleggen. Thuiswerk kreeg dankzij de pandemie een noodgedwongen boost, maar blijft ook vandaag een belangrijk onderdeel van het nieuwe normaal. In een maatschappij waar nog slechts 5% van de Belgen elke dag naar kantoor wil (SD Worx), moeten ook sales leiders hun managementstijl aanpassen aan een remote werkwijze. Gezien 89% van hen voor corona nog nooit een gedeeltelijk virtueel team leidde (Terminal), hebben wij 10 handige tips op een rijtje gezet! 

1. Kies voor een aanpak op maat 

In het verleden verwees ‘het werk’ naar één plek, namelijk het klassieke kantoor. De moderne werkwijze bestaat niet niet meer uit deze ene plek, maar uit de drie h’s (dixit Jo Caudron): 

  • Headquarter: dit verwijst naar het traditionele kantoorgebouw. 
  • Home: zoals de naam al doet vermoeden, heeft dit betrekking op het thuiskantoor. 
  • Hub: deze derde plek bestaat uit verschillende andere locaties waar men kan werken. Denk bijvoorbeeld aan een coworking space, het kantoor van een klant, een wegrestaurant of het station.  

Er bestaat helaas geen blauwdruk om het evenwicht tussen deze drie h’s te vinden. Je zal jouw werkwijze dus moeten aanpassen aan de behoeften van je team. Wat zeker is, is dat 80% van de werknemers vandaag de dag belang hecht aan flexibiliteit wanneer het op thuiswerk aankomt (Hubspot). Toch zijn er grote verschillen in de hoeveelheid thuiswerk die Belgische werknemers willen. Zo wil de helft van hen na de pandemie evenveel van thuis uit werken dan tijdens de pandemie. 40% vindt het dan weer essentieel om minstens 3 dagen per week naar kantoor te kunnen gaan (telewerken.be).

 

Als hybride sales leider is het dus een goed idee om de noden van jouw medewerkers in kaart te brengen en je te realiseren dat de behoeften binnen je team verschillend kunnen zijn. Bepaalde medewerkers zullen floreren in hun home office, terwijl het voor andere teamleden belangrijk is om geregeld fysiek samen te komen. 

2. Communication is key

Goede communicatieve vaardigheden hebben is een must voor elke teamleider, maar voor hybride en remote leiders is dit éxtra belangrijk. Fysieke gesprekken en virtuele gesprekken verschillen namelijk erg van elkaar. Via Zoom is de lichaamstaal die je kan tonen bijvoorbeeld beperkter en is het voor medewerkers soms moeilijker om de aandacht erbij te houden. Ook zal geschreven communicatie belangrijker worden, wat uiteraard andere skills vergt.

Probeer je communicatiestijl dus aan te passen aan de digitale omgeving, en gun jezelf ook de tijd om te ontdekken welke communicatiestijl bij jou en je teamleden past. 

3. Doe aan zelfreflectie en organiseer feedbackrondes 

Jouw medewerkers zijn niet de enigen die zich moeten aanpassen aan het (gedeeltelijk) virtueel werken. Ook voor jou als manager kan het even duren om je draai te vinden. Hierbij is het ook belangrijk om je eigen acties geregeld onder de loep te nemen en om je teamleden te vragen hoe zij jouw digitale managementstijl ervaren. Vragen die je hierbij kan stellen zijn: 

  • “Organiseer ik voldoende team meetings?” 
  • “Plan ik op vaste tijdstippen met iedereen een 1-1 call?” 
  • “Is er voldoende ruimte voor plezier en luchtige topics tijdens meetings?” 
  • “Hoe ervaren anderen mij als virtueel manager?” 
  • “Ben ik benaderbaar voor mijn teamleden?” 
  • “Bedank ik mijn medewerkers voldoende?”

 

 

 

4. Zet technologie op een productieve wijze in

Mails, telefoontjes, chats, gedeelde documenten en video calls: er zijn talloze manieren om virtueel met elkaar te communiceren. Erg handig, maar een overload aan meldingen is nooit ver weg.

Om ervoor te zorgen dat jouw team productief en geconcentreerd kan werken, is het belangrijk dat je als manager een functie toewijst aan elk kanaal. Zo is telefoneren erg handig bij dringende zaken en zijn mails effectiever om de opvolging van dossiers te organiseren. Zorg er dus voor dat technologie jouw team vooruit helpt, en geen hindernis vormt. 

5. Creëer duidelijke grenzen voor je medewerkers

In artikels wordt telewerk vaak beschreven als dé manier om je work-life balance te verbeteren. Dit potentieel heeft thuiswerken zeker. Wanneer het niet goed aangepakt wordt, kan het echter ook een slechtere work-life balance opleveren. Uit onderzoek blijkt helaas dat slechts 21% van de leidinggevenden het vermijden van burnouts opneemt in hun remote work plan (Terminal). 

Bestook je team dus na de werkuren of tijdens het weekend niet met werkmails, en gun hen de tijd om even op te laden. Dit zal hun productiviteit en werkgeluk ten goede komen. 

6. Vermijd micromanaging 

Virtueel controle uitoefenen is vaak een uitdaging, waardoor remote managers de behoefte gaan voelen om hun team te micromanagen. Dat is begrijpelijk, omdat je jouw medewerkers niet meer fysiek ziet werken. Toch is het belangrijk om je mensen te vertrouwen en bij twijfel een open gesprek met elkaar aan te gaan. 

 

Micromanaging moet je dus zeker vermijden, maar dat betekent niet dat je helemaal geen controle hoeft uit te oefenen. Kies voor een efficiënt CRM systeem dat voldoende data verzameld en dat voor zowel jou als je team een meerwaarde biedt. 

7. Schenk ook aandacht aan plezier

Ook digitaal is een fijne werksfeer essentieel. Omdat iedereen vanuit zijn eigen plek werkt, loop je het risico dat contacten verwateren en je enkel nog bezig bent met het werk. Als leider is het belangrijk om het voortouw te nemen en geregeld leuke virtuele en fysieke events te organiseren om bij te praten. 

8. Stel een diverse talent pool samen

Het internet kent geen grenzen, en ook wanneer je op zoek gaat naar nieuwe medewerkers hoef je hier geen rekening meer mee te houden. De virtuele wereld zorgt ervoor dat je iedereen ter wereld kan gaan aannemen. Toch blijkt uit onderzoek dat 50% van de leiders zich bij het zoeken van nieuwe medewerkers beperkt tot de regio van het kantoor.

 

Beperk je dus zeker niet tot deze regio, en durf je horizonten te verbreden. Een divers team zal je namelijk verschillende gezichtspunten bieden, wat de resultaten ten goede komt. 

9. Ondersteun je medewerkers bij het uitrusten van hun home office 

Als manager is het belangrijk om voldoende aandacht te schenken aan de werkuitrusting van je team. Huiskamerstoelen zijn niet gemaakt om een hele dag op te zitten. Kleine laptop schermen zorgen na enkele uren gegarandeerd voor nekpijn. En een slechte wifi-verbinding tijdens een gesprek met een belangrijke klant is absoluut not done!

Zorg er dus voor dat de home offices van je medewerkers net zo comfortabel en productief aanvoelen als een echt kantoor. Voorzie bijvoorbeeld externe schermen, toetsenborden, muizen, kwalitatieve bureaustoelen, sta bureaus en een krachtige wifi-verbinding.

Ook op kantoor kan je de huidige uitrusting aanpassen aan de hybride werkplek. Zo kan je bijvoorbeeld banners en ander digitaal materiaal voorzien om alle virtuele contactmomenten in goede banen te leiden. 

10. Lead by example 

Er is geen betere manier om je team te leren omgaan met de hybride werkwereld dan door zelf het goede voorbeeld te geven! Je medewerkers de juiste weg wijzen kan je enerzijds doen door je tips en bevindingen te delen tijdens meetings. Anderzijds kan je ook online content delen met betrekking tot de hybride werkplek om jouw team te inspireren en op weg te helpen. 

 

Ziezo, je bent weer helemaal klaar om je team te gaan aansturen van achter je laptop! Het overschakelen naar een hybride of virtuele werkwijze zal wellicht nog even een proces van trial and error blijven, maar dat is helemaal oké. Gun jezelf de tijd om jouw nieuwe managementstijl te ontdekken en ga samen met jouw team na hoe jullie de sales samen kunnen blijven boosten. 

 

Wil je graag meer leren over hybrid sales? Ontdek dan zeker onze blog posts over dit topic!

 

Bronnen: 

Digital transformation (boek van Jo Caudron & Dado Van Peteghem) 

SD Worx

Terminal

Hubspot

Telewerken.be

 

Reading material or learning material? Food for thought!

Dé LinkedIn trends voor 2024

Dé LinkedIn trends voor 2024

Nu 2024 voor de deur staat, kunnen we op basis van het voorgaande jaar concluderen dat het landschap van LinkedIn dynamischer is dan ooit. De nieuwe features vlogen ons het voorbije jaar weer om de oren. Sommige functies werden afgevoerd naar het ‘feature kerkhof’....

Lees meer
Follow us on Social Media