LinkedIn Sales Navigator: de gps die je naar meer verkoop leidt

Written by Tom Baeten

april 14, 2022

LinkedIn Sales Navigator: de gps die je naar meer verkoop leidt

De meerwaarde van sales navigator voor elk modern sales team

Social selling en remote selling behoren anno 2021 tot dé manieren om geweldige deals binnen te halen. Met haar 756 miljoen leden bedacht LinkedIn een tool om deze verkooptechnieken te vergemakkelijken: LinkedIn Sales Navigator. Vandaag leggen wij uit waarom Sales Navigator een onmisbare tool is geworden voor de moderne sales professional.

LinkedIn Sales Navigator: what’s in a name?

LinkedIn Sales Navigator is de sales management tool van het professionele platform LinkedIn. Via drie verschillende betalende formules (professional, team of enterprise), met elk hun eigen functies, helpt de tool vertegenwoordigers bij zowel het prospecteren als het binnenhalen van leads en sales via LinkedIn. Dankzij geweldige features zoals CRM integration, saved searches en custom lists wordt het vinden en contacteren van de juiste prospects veel gemakkelijker.

De functies die van deze Sales Navigator een echte Lead Generator maken

1. Een ongelimiteerde targeted zoekfunctie

Via tal van filters en zoekwoorden kan je op zoek gaan naar professionals en bedrijven die perfect aansluiten bij de beschrijving van jouw ideale klant. Zo kan je jouw zoekresultaten afbakenen op het vlak van:

  • Locatie
  • Bedrijfsnaam, grootte -of type
  • Sector
  • Aantal volgers
  • Job functie
  • Aantal jaren ervaring
  • Onderwijsinstelling
  • Openstaande vacatures

Bovendien is het aantal zoekopdrachten of filters niet beperkt, en kan je ongelimiteerd op zoek gaan naar relevante prospects.

2. Opgeslagen zoekopdrachten 

Op zoek naar een specifiek profiel? Sla je zoekopdracht met al haar filters eenmalig op via Sales Navigator en voer de zoekopdracht later opnieuw uit. 

3. Notities en tags toevoegen aan leads

Groepeer leads die je wil benaderen via tags en voeg notities toe aan profielen om jouw sales proces makkelijk te managen. 

4. De optie om InMail berichten te versturen 

Eens je een interessante prospect hebt gevonden, kan je deze eenvoudig contacteren via een InMail bericht. Het aantal InMail berichten dat je per maand kan versturen, verschilt per type Sales Navigator abonnement. Je krijgt dus de kans om meteen contact op te nemen met prospects en een waardevolle relatie uit te bouwen. 

5. CRM integraties 

Maakt jouw sales team reeds gebruik van een andere sales app of tool? Dan importeer je de data uit Sales Navigator eenvoudig in platformen als Salesforce, HubSpot, Drift, G2, Outreach of Oracle Sales Cloud. 

6. Geautomatiseerde lead integratie 

Op basis van jouw opgeslagen leads, zoekgeschiedenis en de profielen die je bekijkt, stelt het algoritme van Sales Navigator jou automatisch nieuwe interessante leads voor. Het platform leert jouw behoeften kennen en neemt de eerste stap in het verkoopproces van jou over. 

7. Waardevolle inzichten 

Ook het opvolgen van updates omtrent jouw leads neemt LinkedIn via Sales Navigator van jou over. Wanneer een opgeslagen lead een belangrijke wijziging ondergaat, zoals bijvoorbeeld van job verandert, ontvang jij hierover automatisch een melding. 

8. Ga na wie van jouw sales team een eerstegraads connectie heeft met een lead

Wanneer je een Team of Enterprise Sales Navigator abonnement hebt, krijg je te zien wie van jouw team een eerstegraads connectie heeft met een opgeslagen prospect. Gezien deze collega een aanknopingspunt heeft met deze persoon, is de kans op verkoop groter wanneer hij de prospect benadert. 

9. Slimme en traceerbare links 

Via Smart Links kan je een downloadbaar document toevoegen aan jouw InMail bericht. Vervolgens krijg jij te zien of en hoe vaak de ontvanger de link opent en hoeveel tijd hij eraan besteed. Handige informatie die een duidelijk beeld schetst over de interesse van de prospect. 

De cijfers achter het succes van Sales Navigator

Geweldige functies, maar boeken ze ook resultaten? Zeker en vast! Het gebruik van Sales Navigator zorgt voor: 

  • 45% meer sales mogelijkheden
  • 51% meer kans om sales doelstellingen te behalen 
  • 80% stijging van de productiviteit van sales professionals
  • 42% grotere deals
  • 15% groei in de pipeline
  • 17% meer deals dankzij opgeslagen leads 

Benieuwd hoe je Sales Navigator kan introduceren in jouw sales team? Neem dan zeker contact met ons op, en wij helpen jou graag op weg.

Andere blogposts