LinkedIn: het platform waar sharing niet gelijkstaat aan caring

Auteur:

Tom Baeten
oktober 6, 2021

LinkedIn: het platform waar sharing niet gelijkstaat aan caring

Waarom gedeelde berichten minder indruk maken op het LinkedIn algoritme 

Twitter retweets: leuk! Facebook shares: geweldig! Instagram story shares: fantastisch!  LinkedIn shares: een teleurgesteld algoritme en stilte in de zaal… Maar waarom zijn gedeelde berichten minder succesvol op LinkedIn in vergelijking met andere platformen? Welke invloed hebben ze op jouw posts die gedeeld worden? En hoe kan je shares op een kwalitatieve manier vervangen? Vandaag sharen wij onze tips & tricks over dit onderwerp.

LinkedIn Newsfeeds staan boordevol interessante content. Tijdens het scrollen komen we geregeld posts tegen waarin we onszelf herkennen, waarvan we vinden dat iedereen ze zou moeten zien of van personen die we graag een duwtje in de rug willen geven. Op zulke momenten klinkt het klikken op de share button erg aanlokkelijk. Snel, efficiënt, gemakkelijk… maar lang niet zo effectief!

Drie redenen waarom sharen niet gelijkstaat aan caren

1. Shared posts bereiken slechts een fractie van het gemiddelde bereik

Een gedeelde post kost je minder moeite, maar levert je bijgevolg ook minder resultaten op. Uit onderzoek blijkt dat deze posts gemiddeld 10 tot 15% minder mensen bereiken. Enkele experten beweren zelfs dat de daling in bereik vaak nog veel hallucinanter is, en ook uit onze ervaring blijkt dat deze cijfers de realiteit iets te positief voorstellen.

2. Een gebrek aan originaliteit en persoonlijkheid 

Mensen willen met jou connecteren om jouw eigen persoonlijke content te zien. Indien je voortdurend posts van anderen deelt, kan je de interesse van jouw publiek al snel verliezen. Via gedeelde posts zal je jouw stem ook minder in de verf kunnen zetten en niet hoog scoren op het vlak van originaliteit. LinkedIn wil bovendien vermijden dat newsfeeds  allerlei duplicaten van dezelfde content bevatten, omdat uniforme content leden van het platform zal wegdrijven.

3. Minder interactie dan reguliere posts

Het lagere bereik en het gebrek aan originaliteit hebben als gevolg dat jouw gedeelde posts minder snel likes en comments zullen ontvangen. Deze interactie is echter wel heel belangrijk, omdat een hogere interactie-graad jouw post een extra boost zal geven. 

Getting a share = be square? 

Zelf de share knop loslaten: check! Maar wat als anderen jouw content delen? Maak je maar geen zorgen, dit zal geen negatieve gevolgen hebben op jouw posts. Omwille van de hierboven genoemde redenen, zal je echter ook geen gigantische boost ervaren. 

Wil je graag wel een extra boost? Spoor je connecties of volgers dan aan om jouw posts te liken of om een comment achter te laten, gezien deze interacties veel beter scoren binnen het algoritme. 

In jouw statistieken zal je trouwens enkel kunnen terugvinden hoe vaak jouw post gedeeld werd. Het extra bereik dat uit deze gedeelde versies gegenereerd werd, kan je niet raadplegen.

Ga voor een echte boost met likes en comments 

Zie je een post die jouw vinger meteen naar de share knop drijft? Kies dan voor volgende opties om de post écht een duwtje in de rug te geven: 

  • Like de post door het kiezen van een emoji die jouw gevoel bij de post beschrijft. 
  • Laat een persoonlijke comment achter. Focus binnen jouw comment op het delen van waarde en het bouwen van kwalitatieve relaties, want dat is tot slot waar LinkedIn om draait.

 

Reading material or learning material? Food for thought!

Dé LinkedIn trends voor 2024

Dé LinkedIn trends voor 2024

Nu 2024 voor de deur staat, kunnen we op basis van het voorgaande jaar concluderen dat het landschap van LinkedIn dynamischer is dan ooit. De nieuwe features vlogen ons het voorbije jaar weer om de oren. Sommige functies werden afgevoerd naar het ‘feature kerkhof’....

Lees meer
Follow us on Social Media