LinkedIn Comments: Do’s en Don’ts

Auteur:

Tom Baeten
november 12, 2021

LinkedIn comments: Do’s en Don’ts

Het belang van LinkedIn comments en tips om deze op de juiste manier te integreren in jouw LinkedIn strategie 

65% van de personen die actief zijn op LinkedIn zijn lurkers. Dit betekent dat zij geregeld content consumeren, maar zelden tot nooit zelf content delen of de interactie aangaan met andere gebruikers. Professionals die actief zijn op LinkedIn laten heel wat kansen links liggen wanneer zij niet actief reageren op de posts van anderen. In deze blogpost hebben we het over de voordelen van het geregeld achterlaten van comments, en lichten we ook enkele do’s en don’ts toe om deze comments op de juiste manier te integreren in jouw LinkedIn strategie. 

Waarom comments een belangrijk onderdeel vormen van een efficiënte LinkedIn strategie

  • Verhoogde visibiliteit 

Wanneer je een waardevolle comment achterlaat op een LinkedIn post, bereik je als eerste de auteur. Hij of zij ontvangt namelijk een melding over jouw comment. Gezien een groot deel van het netwerk van de auteur de post te zien zal krijgen in hun newsfeed, zal je ook deze mensen bereiken. 

Naast het uitbreiden van je bereik tot ver buiten je netwerk, zal je ook jouw eigen connecties bereiken. Ook wanneer jouw netwerk niet geconnecteerd is met de auteur van de post, kunnen zij in hun newsfeed te zien krijgen dat jij gereageerd hebt op deze post. Een comment kan je visibiliteit dus een enorme boost geven! 

  • Nieuwe connecties 

De stijging in bereik buiten jouw netwerk kan ervoor zorgen dat mensen die jouw comment interessant vonden graag willen connecteren. Ook wanneer je reageert op de comments van anderen, kunnen conversaties uitmonden in een uitbreiding van jouw netwerk. 

  • Positionering als expert 

Dankzij het achterlaten van kwalitatieve en waardevolle comments zal je gepercipieerd worden als een expert binnen jouw vakgebied. Wanneer mensen advies of hulp nodig hebben van iemand binnen jouw expertisegebied, zal jij dankzij jouw comment reeds in hun achterhoofd zitten. 

  • Professionele kansen 

De interactie aangaan met gelijkgestemden of mede-experts kan uitmonden in mooie samenwerkingen of nieuwe klanten.

 

De do’s (en don’ts) bij het schrijven van een comment 

  • Lees de post 

Deze tip lijkt misschien heel logisch, maar wordt in de realiteit helaas niet altijd toegepast. Wanneer je een comment wil achterlaten, is het belangrijk om de post steeds volledig en grondig te lezen. Enkel zo zal je een waardevolle comment kunnen schrijven die goed aansluit bij de inhoud van de post. Voor extra achtergrondinformatie kan je eventueel ook het LinkedIn profiel van de auteur bekijken. 

  • Zorg dat jouw comment on-topic is 

Comments moeten steeds goed aansluiten bij of een aanvulling vormen op het onderwerp van de post. Zo kan je bijvoorbeeld wat extra informatie toevoegen of verwijzen naar een andere bron met extra data. Ook kan je andere experten over het onderwerp taggen om hun mening te vragen en de interactie te stimuleren. 

Don’t: Bouw in je comment verder op de inhoud van de post, maar vermijd ellenlange teksten. Houd je antwoord kort en bondig, en structureer eventueel met korte alinea’s of bullet points. 

  • Focus op het toevoegen van waarde 

Comments als “Inspirerende post” of “Interessante inzichten” zijn dan wel leuk om te ontvangen, maar zullen jouw reactie niet doen opvallen en bijgevolg weinig resultaten opleveren. Daarom is het altijd belangrijk om waarde toe te voegen aan jouw comment. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van kennisdeling, het geven van jouw mening over het onderwerp of het stellen van vragen om meer inzichten van de auteur te verwerven. 

Don’t: Positioneer jezelf als expert via waardevolle comments, maar vermijd zelfpromotie of het maken van reclame voor jouw eigen producten of diensten. Indien jouw comment op een verkooppraatje lijkt, zal de waarde die je toevoegt namelijk niet oprecht overkomen. 

  • Ga de interactie aan door te reageren op andere comments 

Wanneer je geen inspiratie hebt om een comment achter te laten, kan je de overige comments scannen en hierop reageren. Misschien heeft iemand uit de comments dezelfde mening als jij of wordt er in de comments een vraag gesteld waar jij het antwoord op weet. 

Don’t: Let erop dat je de rol van de auteur niet overneemt wanneer je vragen beantwoord van anderen. De auteur wil namelijk zelf de kans krijgen om zijn comments te beantwoorden en wil niet het gevoel hebben dat concullega’s in zijn vaarwater zitten. Wanneer je een vraag beantwoord, tag je de auteur van de post daarom best even om ook zijn mening te vragen. 

  • Let steeds op je taal en spelling 

Met een comment boordevol spellingsfouten of typos zal je niet snel een expertstatus verkrijgen. Lees je comment dus steeds goed na om je professionaliteit te garanderen.

Reading material or learning material? Food for thought!

Dé LinkedIn trends voor 2024

Dé LinkedIn trends voor 2024

Nu 2024 voor de deur staat, kunnen we op basis van het voorgaande jaar concluderen dat het landschap van LinkedIn dynamischer is dan ooit. De nieuwe features vlogen ons het voorbije jaar weer om de oren. Sommige functies werden afgevoerd naar het ‘feature kerkhof’....

Lees meer
Follow us on Social Media