Het belang van executive thought leadership op LinkedIn

Written by Tom Baeten

October 6, 2021

Het belang van executive thought leadership op LinkedIn

Facts & figures over de voordelen van executive thought leadership 

De laatste jaren is executive thought leadership een belangrijk én doeltreffend onderdeel geworden binnen content marketing. Dit houdt in dat spilfiguren binnen een onderneming zich via hun persoonlijk LinkedIn profiel gaan positioneren als expert binnen hun vakgebied. Via waardevolle en unieke content, zoals het delen van kennis, het aanreiken van vernieuwende inzichten en het geven van hun mening over vakspecifieke topics, creëren ze een eigen personal brand en treden ze op als ambassadeur voor hun onderneming. Executive thought leadership staat vandaag hoog op de prioriteitenlijst van maar liefst 66% van de marketeers. Benieuwd waarom? In deze blog vertellen wij jou alles over de voordelen! 

1. Het genereren van meer vertrouwen in ondernemingen

“Mensen kopen van mensen”: het is misschien een cliché, maar ook executive thought leadership toont aan dat deze stelling klopt. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt namelijk dat: 

  • 88% van de decision makers meer respect heeft voor een onderneming nadat ze in contact kwamen met content van spilfiguren binnen deze onderneming
  • 66% van de professionals een bedrijf sneller zou aanbevelen aan anderen indien ze geconnecteerd zijn met één van de executives via sociale media 
  • 83% van de decision makers sneller een offerte zou aanvragen na het lezen van thought leadership content 

Deze cijfers kunnen verklaard worden door het feit dat mensen zich simpelweg meer aangetrokken voelen tot andere mensen in vergelijking met bedrijven. Spilfiguren binnen ondernemingen kunnen hierbij via hun personal brand de waarden, persoonlijkheid en cultuur van een onderneming uitdragen op een wijze die heel authentiek en persoonlijk overkomt. 

Wanneer je via persoonlijke content het vertrouwen in je onderneming wil verhogen, is het wel belangrijk om steeds rekening te houden met volgende zaken: 

  • Probeer commerciële boodschappen zoals verkooppraatjes  of het delen van promoties tot een minimum te herleiden. Deze zaken kunnen namelijk nefast zijn voor je authentieke imago. Wanneer je op een consistente wijze waardevolle content deelt zullen de sales uit zichzelf volgen.
  • Ga op zoek naar je eigen stem. Zorg dat niet enkel de cultuur en waarden van de onderneming weerspiegeld worden, maar ook jouw persoonlijkheid en karakter. 

Kies steeds voor unieke content. Probeer je te onderscheiden van andere executive thought leaders via exclusieve content met een persoonlijke twist.

2. Stijgende leads en conversies 

Het extra vertrouwen en expert-imago dat executive thought leadership content creëert voor de onderneming zal in meer leads en conversies resulteren. Gemiddeld spenderen 48% van de B2B decision-makers minstens één uur per week aan het lezen van thought leadership content. Dit zorgt ervoor dat de experten, alsook de bedrijven achter deze content, meteen top-of-mind zullen zijn bij een aankoopbeslissing. Volgens onderzoek wordt deze aankoopbeslissing trouwens voor 56% van de professionals beïnvloed door het feit of zij al dan niet een bedrijfsleider volgen via sociale media. 

Een belangrijke kanttekening bij dit voordeel is dat executive thought leadership geen instant resultaten zal opleveren. Het opbouwen van vertrouwen en het creëren van een imago als expert duurt even, maar is op lange termijn zeker en vast de moeite waard. 

3. Het aantrekken van werknemers en het verhogen van hun betrokkenheid 

Het vinden van geschikte werknemers wordt hoe langer hoe meer een uitdaging. Ook hier kan executive thought leadership een rol in spelen. Wanneer bedrijfsleiders of rekruteerders zelf aan de slag gaan met hun personal brand, kunnen ze potentiële kandidaten laten kennismaken met de gezichten achter de onderneming en de bedrijfscultuur. 

De betrokkenheid van huidige werknemers kan ook gestimuleerd worden dankzij executive thought leadership. Hierbij is het belangrijk om je executive thought leadership strategie niet te beperken tot de CEO van het bedrijf. Ook andere managers en medewerkers uit verschillende departementen kunnen ingezet worden als personal brand. Zij hebben namelijk elk een unieke expertise die veel waarde kan opleveren. Zo spreid je ook meteen het risico dat wanneer de CEO het bedrijf zou verlaten, je op het vlak van thought leadership helemaal opnieuw moet starten.

Andere blogposts