We kennen het allemaal: we voeren dagelijks dezelfde acties uit op LinkedIn® en andere platformen. Al snel denken we: “Er moeten toch efficiëntere manieren zijn om dit te doen?” Dit leidt vaak tot het zoeken naar manieren en tools om deze acties te automatiseren.
In de loop der jaren zijn er veel tools ontwikkeld om automatisering mogelijk te maken. Tools zoals Zapier helpen bij het automatiseren van processen en besparen zo tijd. Tegelijkertijd zien we de opkomst van soortgelijke tools specifiek voor LinkedIn®.
Hulp nodig?
Bij Winger Academy zijn we pas tevreden als jij resultaat boekt. We toveren je LinkedIn® bedrijfspagina en profiel om in een gouden visitekaartje en maken LinkedIn®-content die echt scoort.
Wil je op de hoogte blijven van de laatste LinkedIn® features?
🔥 Volg onze Winger Academy company page
🔥 Volg mij of connecteer met mij en klik op de 🔔 in de rechterbovenhoek op mijn profiel
🔥 Contacteer ons als je meer wil weten over onze opleidingen en diensten
Maar eerst, wat is LinkedIn®-automatisering?
LinkedIn® beschouwt LinkedIn®-automatisering als het gebruik van software, tools of scripts om acties op het platform uit te voeren die anders handmatig door een gebruiker zouden worden gedaan. Initieel waren deze tools plug-in gebaseerd, maar toen LinkedIn® de gebruikers begon af te straffen, zijn veel van deze tools naar een SaaS omgeving gemigreerd en werden ze moeilijker detecteerbaar.
Wat kun je zoal automatiseren op LinkedIn®?
Er zijn 4 grote domeinen: netwerking, content posting, content engagement en data scraping.
Deze acties kunnen onder andere omvatten:
De lijst van tools is hier zowat eindeloos: van Dux-soup over Phantombuster tot zelfs Taplio. Deze platformen worden vaak door veel mensen gebruikt echter je riskeert heel veel. En dit zelfs wanneer je binnen de normen van een normaal LinkedIn® gebruik blijft.
LinkedIn®’s beleid verbiedt expliciet (met uitzondering van de content planning tools) dit soort geautomatiseerde activiteiten omdat ze de integriteit van het platform ondermijnen, wat kan leiden tot verminderd vertrouwen en vooral een negatieve gebruikerservaring of zelfs spamgedrag.
Waarom zou je het beter niet doen?
Het gebruik van automatiseringstools op LinkedIn® kan resulteren in de beperking of het verbannen van je account als je bezig gaat houden met deze praktijken. LinkedIn® moedigt gebruikers aan om op een organische en handmatige manier op het platform te communiceren om een authentieke en professionele omgeving te behouden.
Gegevensscraping, het geautomatiseerd verzamelen van gegevens van websites, brengt aanzienlijke privacyrisico’s met zich mee. De EU-wetgeving vereist dat persoonlijke gegevens eerlijk, wettelijk en transparant worden verwerkt, met expliciete toestemming van de betrokkenen. Ongeautoriseerde datascraping kan leiden tot schendingen van de GDPR, resulterend in zware boetes (tot 4% van de jaaromzet van je bedrijf) en juridische consequenties.
Wat misschien dit nog erger maakt is dat de tools door individuele gebruikers worden gebruikt, terwijl de boete op het bedrijf zal worden verhaald. Wie betaalt de boete/rekening?
Tot slot
Natuurlijk, denk je nu het zal mij niet overkomen. Uit ervaring kan zeggen dat het gebruik van automatiseringstools een grote impact kan hebben. De sancties variëren tussen een tijdelijke schorsing tot een complete schrapping van het platform. Ik zie dagelijks mensen om mij heen die hiermee te maken hebben en ik kan je verzekeren dat LinkedIn® geen enkele wroeving heeft om actie te ondernemen.
Hoe verleidelijk deze tools en technieken wel zijn, het bouwen van relaties doe je door authentiek en automatiseringsloos te werken. Men zegge het voort…
En dat is precies wat LinkedIn® zo waardevol maakt.
Deze blog is in eigen naam geschreven